نشست شورای هماهنگی و برنامه ریزی منطقه پنج پژوهش و فناوری کشور به صورت حضوری و برخط در دانشگاه ایلام برگزار گردید

خانه خبرها
نشست شوراي هماهنگي و برنامه ريزي منطقه پنج پژوهش و فناوري کشور به صورت حضوري و برخط در دانشگاه ايلام برگزار گرديد

با ميزباني دانشگاه ايلام و با حضور دکتر صالحي و دکتر خيرالدين معاونين پژوهشي و فناوري و نوآوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، نشست شوراي هماهنگي و برنامه‌ريزي منطقه پنج پژوهش و فناوري کشور بصورت حضوري و برخط  برگزار گرديد.

  به گزارش روابط عمومي، در اين نشست دکتر صالحي معاون پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري هدف از  برگزاري شوراي پژوهشي و فناوري مناطق محتلف کشور را رسيدگي به مسائل منطقه‌اي عنوان کرد و اظهار داشت: دبير و اعضاي اين شوراها بايد براي راهبري حوزه پژوهش و فناوري درون منطقه‌اي، تصميمات ويژه‌اي اتخاذ کنند.

دکتر صالحي با بيان اينکه منابعي جديدي براي اهتمام به پژوهش در قانون بودجه سال جاري پيش‌بيني‌شده  است، که با نظارت شوراي‌ عالي عتف در استان‌ها قابل پيگيري است، گفت: طبق قانون 40 درصد بودجه پژوهشي شرکت‌هاي دولتي و يک درصد بودجه تمامي سازمان‌ها و اداراتي، که داراي رديف بودجه دولتي هستند، بايد در اختيار شوراي عالي عطف استان‌ها قرار گيرد و لازم است رؤساي دانشگاه‌ها با جديت اين بودجه را مطالبه کنند، تا روند توسعه پژوهش و فناوري در استان‌ها شتاب گيرد.

معاون پژوهشي وزارت علوم، مأموريت‌گرايي را يکي از برنامه‌هاي اصلي وزارت عتف دانست و اظهار داشت: مأموريت‌ گرايي بعدها مي تواند  به انجام پايان‌ نامه‌ها، رساله‌ها و دوره‌هاي پسا دکترا متصل شود، تا اهداف مورد نظر تحقق يابد.

دکتر صالحي ادامه داد: با هماهنگي انجام شده با وزارت کشور، طي ابلاغي به استانداران قرار شد در تمامي استان‌ها با رياست استاندار و دبيري دانشگاه معين استان، دبيرخانه‌اي تشکيل شود تا امور مربوط به حوزه مأموريت‌گرايي در سطح استان مربوطه مديريت گردد.

معاون پژوهشي وزارت عتف با اشاره به اينکه به‌ زودي شبکه ملي آزمايشگاهي مصوب خواهد شد، افزود: شبکه ملي آزمايشگاهي، شبکه‌اي است که تمام آزمايشگاه‌هاي کشور، که وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، دانشگاه آزاد اسلامي، جهاد دانشگاهي و وزارت جهاد کشاورزي حضور دارند، در اين شبکه قرار مي‌گيرند و حمايت ما از اين به بعد از آزمايشگاه‌هاي مرکزي دانشگاه‌ها بر اساس عملکرد آنها در اين شبکه آزمايشگاهي خواهد بود.

در اين نشست دکتر علي‌محمدي رئيس دانشگاه ايلام با بيان اينکه ايجاد زيرساخت‌هاي جديد و تقويت زيرساخت‌هاي موجود، لازمه تحقق اهداف پژوهشي و فناوري دانشگاه‌ها است، يادآور شد: لازمه موفقيت دانشجويان در ارائه تحقيقات کاربردي و مورد نياز جامعه، توسعه مراکز رشد واحدهاي فناوري دانشگاه‌هاي منطقه پنج و ايجاد شرکت‌هاي دانش بنيان، منوط به ايجاد زيرساخت‌هاي لازم و از جمله خريد تجهيزات آزمايشگاهي مورد نياز است.

رئيس دانشگاه با اشاره به اهتمام مقام معظم رهبري به حوزه دانش بنيان و نامگذاري سال 1401، به نام «توليد، دانش بنيان، اشتغال آفرين»، خاطر نشان کرد: وزارت عتف و دانشگاه‌هاي کشور، محور اصلي تحقق مطالبه مقام معظم رهبري در سال جاري هستند، لذا اهتمام به تقويت زيرساخت‌هاي دانشگاه‌ها مطابق با اين هدف، يک ضرورت اجتناب ناپذير است.

دکتر علي‌محمدي در ادامه با ارائه دو پيشنهاد، بيان داشت: با ايجاد شبکه آزمايشگاهي منطقه‌اي با حمايت جدي وزارت عتف و ايجاد شبکه پژوهشي در معاونت‌هاي پژوهشي و فناوري دانشگاه‌هاي منطقه پنج کشور، مي‌توان از ظرفيت‌هاي منطقه‌اي دانشگاه‌ها براي توسعه پژوهش و فناوري در سطح کشور استفاده کرد.

رئيس دانشگاه ايلام، افزود: از جمله فوائد اين دو پيشنهاد، جلوگيري از تدوين پژوهش‌هاي تکراري، استفاده از داده‌ها و نتايج تحقيقات انجام شده در دانشگاه‌هاي ديگر، صرفه جويي در وقت و هزينه و هدفمند نمودن تحقيقات مورد نظر است.

در ادامه اين نشست دکتر احمدي معاون پژوهشي و فناوري دانشگاه ايلام و دبير شوراي هماهنگي و برنامه‌ريزي دانشگاه‌هاي منطقه پنج کشور  پس از تشريح وضعيت آموزشي و پژوهشي دانشگاه ايلام  و جايگاه کنوني آن در بين دانشگاه‌هاي منطقه پنج کشور، به وضعيت  توليدات علمي دانشگاه‌هاي  منطقه پرداختند.

 دکتر احمدي همچنين  تدوين سند ماموريتگرايي دانشگاههاي منطقه و تعيين مأموريت‌هاي ويژه براي  هر يک از دانشگاه‌هاي  جامع  بر پايه  مزيت‌هاي استاني را ضروري دانستند و  خواستار تخصيص مناسب  بودجه‌هاي پژوهشي  دانشگاه‌ها در حد استاندارهاي  مصوب  براي  افزايش کيفيت  توليدات علمي  و اجراي برنامه‌هاي  پژوهشي و فناوري دانشگاه‌ها  شدند.

 دکتر احمدي  رشد 82 درصدي دانشگاه ايلام در  مقالات چارَک  اول جهان در سال گذشته  را اميدوار کننده  توصيف کردند و اعلام کردند در صورت حمايت مالي، دانشگاه ايلام، مي‌تواند جايگاه  مناسبي در بين دانشگاه‌هاي منطقه پيدا کند.

همچين ايشان از برگزاري دو رويداد استارتاپي در سال جاري و تاسيس پرديس مشترک علم و فناوري خبر دادند.

در ادامه معاونين پژوهشي و فناوري دانشگا‌ه‌ها و برخي رؤسا و معاونين پژوهشي پارک‌هاي علم و فناوري منطقه پنج کشور به ارائه گزارش پرداختند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها