سه شنبه های کتاب دانشگاه ایلام (معرفی کتب تألیفی و ترجمه‌ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام)

خانه خبرها

عنوان کتاب:  «قوم هزاره افغانستان خاستگاه نژادي، اوضاع سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي»

تأليف: دکتر سياوش ياري دانشيار دانشگاه ايلام

کتاب «قوم هزاره افغانستان – خاستگاه نژادي، اوضاع سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي» در شش فصل و 273 صفحه چاپ و منتشر شده است.

بخشي از مقدمه کتاب:

  «هزاره‌ها، از اقوام شيعه مذهب کشور افغانستان هستند، که از نظر جمعيتي دومين قوم بزرگ اين کشور محسوب مي‌شوند. آنان از نظر محدوده جغرافيايي، قلمرو کاملاً مشخصي ندارند، اما چنين تلقي شده، که هزاره‌جات سه ولايت مرکزي افغانستان يعني «باميان»، «ارزگان»، «غور» و بخش‌هايي از ولايات «هرات»، «فراه»، «غزني»، «پروان»، «بغلان»، و «بلخ» را در بر مي‌گيرد. هزاره‌هاي افغانستان، تأثير مهمي در بخش‌هاي مختلف جامعه افغانستان اعم از سياسي – اجتماعي، اقتصادي و ...، داشته و در طول تاريخ جزء عوامل مهم و تأثيرگذار اين کشور محسوب شده‌اند».

فصل اول اين کتاب به مروري بر تاريخ افغانستان از ورود اسلام تا اواخر قرن سيزدهم هجري، فصل دوم به بررسي خاستگاه نژادي هزاره‌ها، فصل سوم به نفوذ و گسترش تشيع در هزارستان، فصل چهارم به بررسي وضعيت اجتماعي و سياسي هزاره‌ها از قرن هشتم تا اواخر قرن سيزده هجري، فصل پنجم به بررسي وضعيت فرهنگي، علمي و اقتصادي هزاره‌ها و فصل ششم به هنر و معماري مناطق تحت قلمرو اين قوم پرداخته است.

 

سه‌شنبه هر  هفته، ما را با معرفي کتب منتشر شده اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام همراهي کنيد.

 

روابط عمومي دانشگاه ايلام


 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها