اختراع مدرس دانشگاه ایلام با عنوان «ساخت نانوسیال جهت تغییر ترشوندگی سنگ کربناته و ازدیاد» ثبت گردید

خانه خبرها

اختراع دکتر احسان جعفربيگي مدرس دانشگاه ايلام با عنوان «ساخت نانوسيال جهت تغيير ترشوندگي سنگ کربناته و ازدياد» ثبت گرديد.

  به گزارش روابط عمومي، دکتر احسان جعفربيگي استاد مدعو گروه مهندسي شيمي و نفت دانشکده فني و مهندسي  دانشگاه ايلام در راستاي تغيير ترشوندگي سنگ مغزه با هدف بررسي روشهاي ازدياد برداشت از مخازن نفت موفق به ثبت اختراع نويني جهت افزايش توليد از مخازن نفتي شدند.

بنا به اين گزارش:  بيشتر مخازن نفتي ايران در اواخر نيمه دوم عمر توليد خود هستند، که اين موضوع اهميت استفاده از روشهاي ازدياد برداشت نفت را دوچندان ميکند، لذا به منظور پيادهسازي روشهاي ازدياد برداشت، آزمايشهاي متعددي با هدف امکانسنجي روشهاي مختلف ازدياد برداشت نفت روي نمونههايي از سنگ مخزن (مغزه) انجام ميشود تا بر اين اساس بهترين روش ازدياد برداشت نفت انتخاب شود، بدين منظور اختراع انجام شده کمک قابل توجهي به اين موضوع خواهد کرد.

اين گزارش مي‌افزايد: از طرفي با توجه به اينکه مخازن ايران، شکافدار هستند و بهکارگيري روشهاي مرسوم ازدياد برداشت با محدوديت روبه‌روست. بهمنظور افزايش توليد اين مخازن به شدت ناهمگن و غيرمعمول، بکارگيري نانوسيالات جديد سنتز شده با ساختاري چندجانبه در مخازن امري ضروري است.

يادآور مي‌شود: اين اختراع در بازه زماني سه سال انجام گرفت و در سامانه ثبت مالکيت معنوي و اختراعات با شماره اظهارنامه 140050140003002476 و شماره ثبت 105271 به ثبت رسيد.

لازم به ذکر است مقاله اختراع فوق هم در مجله‌اي نفتي با رنکيک Q1 تحت داوري مي باشد.

شايان ذکر است دکتر جعفربيگي عضو فدراسيون اختراعات سوئيس IFIA بوده و مدت 7 سال است که به تحقيق  در زمينه پژوهشي ازدياد برداشت از مخازن نفتي مي‌پردازد.

 

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها