مراسم روز جهانی خاک در دانشگاه ایلام برگزار گردید

خانه خبرها
مراسم روز جهاني خاک در دانشگاه ايلام برگزار گرديد

با هماهنگي و برنامه‌ريزي دانشگاه ايلام و سازمان جهاد کشاورزي استان، مراسم روز جهاني خاک در دانشگاه ايلام برگزار گرديد.

    به گزارش روابط عمومي، مراسم روز جهاني خاک با حضور دکتر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه ايلام، دکتر کرمي معاون عمراني استانداري، مهندس اقدسي رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان، دکتر احمدي مديرکل منابع طبيعي استان، دکتر ابدالي رئيس سازمان محيط زيست استان، دکتر احمدي سرپرست معاونت پژوهش و فناوري دانشگاه، دکتر ويسه سرپرست معاونت فرهنگي و اجتماعي، دکتر شکري سرپرست معاونت دانشجويي، دکتر رستمي‌نيا رئيس دانشکده کشاورزي و جمع  زيادي از اعضاي هيأت علمي، مديران، کارشناسان و علاقمندان، صبح امروز  در محل سالن آيت‌اله حيدري برگزار گرديد.

در اين مراسم دکتر علي محمدي سرپرست دانشگاه ايلام، با اشاره به اهميت خاک در زندگي بشر، اظهار داشت: اهميت موضوع خاک، به اندازه‌اي است، که حتي افراد غيرمتخصص و غيردرگير، با اندک تأملي، متوجه اهميت خاک در زندگي بشر مي‌شوند.

سرپرست دانشگاه با بيان اينکه، اهميت خاک به‌ عنوان ماده اوليه خلقت انسان، در سوره‌هاي مختلف قرآن معرفي شده،  گفت: آيه‌هاي «هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ»، «فَإِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ تُرَابٍ» و آيات متعدد ديگر، به‌صورت صريح به آفرينش انسان از خاک و زمين پرداخته‌اند.

دکتر علي‌محمدي، افزود: آيه «وَاللَّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَبَاتًا»، تعبيري استعاري است، که همانگونه که گياه از از زمين مي‌رويد و رشد مي‌کند، انسان هم از همين مواد بوده و رشد و ادامه حيات وي هم وابسته به خاک و زمين است.

سرپرست دانشگاه، خاک را يک سرمايه بزرگ طبيعي متعلق به همه نسل‌ها و تمامي موجودات زنده دانست و اظهار داشت: خاک در کيفيت زندگي فردي، زندگي اجتماعي و زندگي اقتصادي بشر تأثير مستقيم دارد و در واقع فقر و غنا، پيشرفت و پسرفت يک جامعه، توسعه يا عدم توسعه جوامع و به تعبير کاملتر، توسعه پايدار جوامع، همه به نوعي درگير با موضوع خاک هستند.

دکتر علي‌محمدي، افزود: خاک با دو مقوله کشاورزي و دامپروري به‌ عنوان منبع اصلي غذاي بشر ارتباط مستقيم دارد و به بيان ديگر زنجيره غذايي انسان به خاک وابسته است و اگر خاک سالم نباشد و شرايط حاصلخيز بودنش فراهم نباشد، اين زنجيره به هم مي‌خورد و متلاشي مي‌گردد.

سرپرست دانشگاه با بيان اينکه خاک سرمايه‌اي است، ذي‌قيمت و جانشين‌ناپذير، که بشريت با بي‌توجهي به آن در حال سرمايه‌سوزي است، اظهار داشت: آلودگي خاک، يک خطر جدي و واقعي براي سلامت جسمي و روحي انسان است و براي نمونه همه  ديديد، که در پديده ريزگردها، که قطعاً شکل‌گيري آن ناشي از شرايط حاکم بر زمين و خاک است، سلامت جسمي و روحي شهروندان با مخاطره جدي  مواجه شد.

دکتر علي‌محمدي، با بيان اينکه نبايد به تشکيل يک جلسه و يا جلساتي چند به مناسبت روز جهاني خاک اکتفا کرد، گفت: تصميم‌سازي و تصميم‌گيري در خصوص خاک، ارتقاي کيفيت خاک، حفاظت و جلوگيري از فرسايش خاک، پايداري خاک و موارد ديگر،  نياز به برگزاري جلسات تخصصي و تقسيم‌بندي آن به مسائل جزئي‌تر ذيل مسأله خاک دارد.

سرپرست دانشگاه، يادآور شد:  البته بايد نتايج علمي  اين نشست‌ها به مسئولان مربوطه در سطح استان و کشور منتقل شود، تا ان شاء الله تصميمات کاربردي در اين زمينه اتخاذ گردد.

دکتر علي‌محمدي، خاطرنشان کرد: دانشگاه ايلام با تمام توان و استفاده از تمام ظرفيت‌هاي انساني و آزمايشگاهي، با استانداري و سازمان‌هاي مربوطه در اين حوزه همکاري خواهد کرد.

در اين مراسم دکتر کرمي معاون عمراني استانداري، اظهار داشت: هرچند لازمه توسعه و اقدمات عمراني با تخريب طبيعت همراه است، اما بايد اين تخريب‌ها به کمترين مقدار برسد.

معاون عمراني استانداري، افزود: آب، هوا و خاک به عنوان سه مولفه اصلي حيات در صورت آسيب ديدن و تخريب، تجديدناپذير هستند و نابودي اين مولفه‌ها، تبعات منفي عديده‌اي بر حيات تمامي موجودات زنده از جمله انسان‌ها دارد.

دکتر کرمي ميزان فرسايش خاک در کشور را بالا و نگران کننده دانست و تاکيد کرد: اگر اين رويه کنترل و مديريت نشود در آينده مشکلات کشور در خصوص اين منابع حياتي افزايش مي‌يابد هرچند که اين مشکلات در زمينه آب شروع شده است.

وي يادآور شد: توسعه بشري باعث نابودي و نفوذناپذيري خاک شده اما اقدمات ترميمي در مورد خاک کم اثر است در حاليکه با ارتقاي آگاهي عمومي به ويژه در قشر کشاورزان و طراحان پروژه‌هاي عمراني روند تخريب خاک کاهش مي‌يابد.

معاون عمراني استاندار ايلام، اضافه کرد: اقدمات احيايي براي مولفه‌هاي اصلي حياتي (خاک، آب و هوا) موجب توسعه پايدار موجب مي شود و باتوجه به کاهش محسوس نزولات جوي بايد همگان براي حفظ خاک همکاري کنيم تا فرآيند تخريب و فرسايش خاک افزايش نيابد.

در ادامه اين مراسم، مهندس اقدسي رييس سازمان جهاد کشاورزي استان ايلام، گفت: براي حفظ خاک به عنوان يک موجود زنده و لازمه حيات کار اساسي انجام نشده است در حالي که ?? درصد فعاليت‌ها و مواد غذايي بشر از بستر خاک شکل مي‌گيرد.

مهندس اقدسي، يادآور شد: فعاليت‌هاي بشري آسيب ديدن خاک از جمله افزايش شوري، فرسايش و ضعف غناي خاک را در پي داشته است و هم اکنون در برخي نقاط استان اراضي در معرض شوري شديد خاک و فرسايش بادي و خاکي قرار گرفته است.

وي افزود: عمليات‌هاي خاک‌ورزي غلط، آتش‌سوزي، آتش زدن پس چراي مزارع، قطع درختان و تنک شدن زمين، پروژه‌هاي عمراني و روشن کردن آتش در عرصه‌ها توسط گردشگران از جمله فعاليت‌هاي بشري است که تخريب خاک را در پي داشته است.

مهندس اقدسي، پيشنهاد داد: ادارات مرتبط با خاک دفاتر مستقل اما همسو با هم تشکيل دهند تا در قالب اين دفاتر پژوهش‌ها و مطالعات خاک‌ورزي و همچنين مشخصات هر منطقه مشخص و بر اساس قابليت خاک آن مناطق فعاليت‌هاي بشري از جمله کشاورزي يا عمراني انجام شود.

در ادامه مراسم دکتر محمود رستمي رئيس دانشکده کشاورزي سخنراني علمي با عنوان «تهيه نقشه‌هاي مديريت پذير خاک در استان ايلام» و دکتر مسعود بازگير عضو هيأت علمي دانشکده کشاورزي سخنراني علمي خود با عنوان «مبارزه با شور شدن خاک و افزايش بهره‌وري خاک» را ارائه دادند.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها