نشست هم‌اندیشی روش‌های مشارکت مراکز علمی در توسعه استان ایلام در دانشگاه ایلام برگزار گردید

خانه خبرها

براي اولين بار در در دانشگاه ايلام و با حضور دکتر بهرام نيا استاندار ايلام و دکتر سيف مديرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، نشست هم‌انديشي روش‌هاي مشارکت مراکز علمي در توسعه و بهبود وضعيت استان ايلام برگزار گرديد.

   به گزارش روابط عمومي، با هماهنگي و برنامه‌ريزي معاونت پژوهش و فناوري دانشگاه ايلام، اولين نشست هم‌انديشي روش‌هاي مشارکت مراکز علمي در توسعه و بهبود وضعيت استان ايلام با حضور دکتر بهرام نيا استاندار ايلام، دکتر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه ايلام، دکتر سيف مديرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، حجت‌الاسلام و المسلمين مهدوي راد مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، دکتر قيصوري رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان، رؤساي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي، مديران کل و  رؤساي ادارات، مدير عامل شرکت پالايش گاز ايلام، معاونين دانشگاه و جمعي از اعضاي هيأت علمي، صبح ديروز در محل سالن فرزانگان برگزار گرديد.

در اين نشست دکتر بهرام نيا استاندار ايلام با تبريک هفته پژوهش و فناوري و روز دانشجو، از ابتکار عمل دکتر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه ايلام در برگزاري اين نشست تخصصي تشکر کرد و اظهار داشت: پژوهش‌ها و بررسي‌ها در هر استان مي‌بايست متناسب با ظرفيت‌هاي همان استان رشد و توسعه پيدا کند، که تحقق اين امر علاوه بر استفاده از ظرفيت‌هاي هر استان، تاثير بسزايي نيز در اشتغال‌زايي براي نيروهاي بومي به دنبال خواهد داشت.

استاندار ايلام، افزود: ما بايد بومي سازي کنيم و همه امکانات مادي و معنوي را براي کمک به حوزه پژوهش به کار گيريم و اين مهم بايد در دستور کار همه مديران قرار گيرد.

دکتر بهرام نيا خواستار ايجاد کميته هدفمند براي پژوهش کاربردي در استان شد و گفت: تمامي پژوهش‌هاي کاربردي بايد منسجم و هدفمند و متناسب با نياز استان انجام گيرند.

استاندار ايلام، تأکيد کرد: پژوهش بايد، تامين کننده نيازهاي جامعه باشد و نتايج تمامي پژوهش بايد حل کننده مسايل و مشکلات مردم باشد.

دکتر بهرام نيا با اشاره به فرموده مقام معظم رهبري که «بهترين مشوق براي گسترش علم، تکريم دارنده علم است»، بيان داشت: جايگاه کنوني ايران در سطح جهان و پيشتازي در بخش سلول‌هاي بنيادي، صنايع نظامي، صنايع هوا – فضا، نانو، علوم کشاورزي و غيره به واسطه تلاش پژوهشگران کشور به دست آمده، لذا بايد قدردان همه آنها باشيم.

استاندار ايلام، افزود: ايران رتبه 16 توليد مقالات را در سطح جهان داشت، که هم اکنون به رتبه 15 ارتقاء پيدا کرده است.

دکتر بهرام نيا با بيان اينکه وضعيت اعتبارات پژوهشي استان مناسب نيست، گفت: کاهش بودجه پژوهشي اقدام اشتباهي است، لذا بايد با افزايش سهم بودجه پژوهش و ايجاد يک کميته متمرکز تلاش کنيم، از موازي کاري و دوباره کاري جلوگيري شود و تحقيقات به سمت حل مشکلات استان سوق يابد.

استاندار ايلام، در ادامه از رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان خواست، که در تخصيص اعتبارات به حوزه پژوهش توجه ويژه داشته باشد و در پايان سال گزارش آن را ارائه دهد.

در اين نشست دکتر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه ايلام ضمن تبريک هفته پژوهش و فناوري و خيرمقدم خدمت به تمامي مهمانان و حاضرين در نشست، اظهار داشت: بر اساس تأکيد مقام معظم رهبري، يکي از نياز‌هاي ضروري جامعه ما، توليدات علمي است، که منجر به خلق ثروت شود و پي‌گيري اين مطالبه در دستور کار، قرار دارد.

سرپرست دانشگاه با بيان اينکه، بايد دانشگاه علاوه بر آموزش و پژوهش؛ به  کارآفريني و نوآوري نيز توجه جدي داشته باشد، گفت:  بايد با برنامه‌ريزي و تغيير رويکردها و با اهتمام اساتيد، علاوه بر اينکه در قالب آموزش و پژوهش؛ دانش را به دانشجويان منتقل مي‌کنيم، بستري فراهم شود، که دانشجويان  مهارت‌هاي لازم براي کارآفريني و ورود به اجتماع و بازار کار را فرا گيرند.

دکترعلي‌محمدي با اشاره وجود مشکلات متعدد سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در سطح جامعه، بيان داشت: بايد با آسيب‌شناسي، سر منشأ اصلي اين نوع مشکلات را شناسايي کنيم و راهکار عملي براي حل آنها ارائه دهيم، که تحقق اين مهم، اهتمام در انجام پژوهش‌هاي کاربردي است، که متأسفانه تاکنون توجه جدي به اين مقوله نشده و تحقيقاتي انجام شده که اکثراً رافع نيازها نيست و فقط در گوشه کتابخانه‌ها بايگاني شده‌اند.

سرپرست دانشگاه، افزود: بر اساس برنامه راهبردي وزارت عتف و رسالت اجتماعي دانشگاه، مديريت دانشگاه ايلام عزم جدي دارد، که انجام پژوهشهاي کاربردي را در اولويت قرار دهد و تحقق اين هدف، نيازمند همکاري و همراهي مسئولان استاني، ادارات، سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌‌ها مي‌باشد.

دکتر علي‌محمدي با انتقاد از واگذاري بعضي پژوهش‌هاي داخل استان به  خارج از استان، گفت: اساتيد و پژوهشگران توانمندي در دانشگاه ايلام و استان ايلام وجود دارند، اما متأسفانه گاه مورد بي‌مهري قرار مي‌گيرند و  بعضي ادارات و شرکت‌ها، تحقيقات خود را عليرغم وجود متخصص توانمند بومي، به دانشگاه‌هاي خارج استان واگذار مي‌کنند، که اين امر موجب تضعيف انگيزه و اعتماد به نفس  اين عزيزان مي‌شود.

سرپرست دانشگاه با اشاره به اعتبارات کم در نظر گرفته شده براي پژوهش در سطح استان در سال 1400، بيان کرد: مقام معظم رهبري تأکيد ويژه‌اي به اختصاص بودجه مناسب براي پژوهش دارند، اما متاسفانه در سطح استان ايلام به اين موضوع توجه جدي نشده و در سال 1400 مبلغ 700 ميليون براي حوزه پژوهش تخصيص داده شده، که رقم بسيار پاييني است و نمي‌تواند انگيزه لازم را در پژوهشگران به وجود آورد.

دکتر علي‌محمدي، تأکيد کرد: ما بايد بپذيريم حل معضلات و مشکلات موجود و اقدام عملي براي توسعه استان، در گِرَوِ اهتمام به حوزه پژوهش است و لذا انتظار داريم، تمامي مسئولان استان براي حل اين مشکل و تغيير نگرش به حوزه پژوهش چاره‌انديشي کنند.

سرپرست دانشگاه، يادآور شد: اساتيد و پژوهشگران استان، قابليت انجام پژوهش‌هاي ملي و منطقه‌اي را دارند، لذا بايد با برنامه‌ريزي، رايزني و حمايت مسئولان استاني، تلاش کنيم، از اين قابليت استفاده شود.

دکتر علي‌محمدي با بيان اينکه دانشگاه محور توسعه استان است، گفت: اگر تصميم به توسعه استان را داريم و مي‌خواهيم از چالش‌ها عبور کنيم، بايد تلاش کنيم ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت گسترش يابد.

سرپرست دانشگاه، افزود: پيشنهاد مي‌کنم کارگروهي در سطح استان با حضور دانشگاه‌ها و مراکز علمي و مسئولان اجرايي تشکيل گردد، تا با رصد کردن مشکلات استان و نيازسنجي،  با اولويت بندي براي  حل اين مشکلات چاره‌انديشي شود.

دکتر علي محمدي با بيان اينکه دانشگاه بايد مأموريت‌گرا باشد، اظهار داشت: استان ايلام ظرفيت‌هاي مناسبي در حوره نفت و گاز، کشاورزي و دامپروري و گردشگري دارد، که دانشگاه ايلام در زمينه بهره‌برداي از اين ظرفيت‌ها به خوبي مي‌تواند ايفاي نقش کند و در اينجا هم نيازمند همکاري و همراهي مسئولان استاني مي‌باشيم.  

در ادامه اين نشست دکتر سيف مديرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، که بصورت آنلاين در مراسم حضور داشت، با تشکر از دکتر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه به جهت برگزاري اين نشست و تشکر از استاندار ايلام به جهت حضور در اين نشست، گفت: استان ايلام داراي ظرفيت‌هاي بي‌نظيري است، که لازمه بهره‌برداري حداکثري از اين ظرفيت‌ها، توسعه ارتباط جامعه با دانشگاه است و براي تحقق اين رويکرد تمام مسئولان استان ايلام بايد به دانشگاه ايلام نگاه ويژه‌اي داشته باشند.

دکتر سيف با تأکيد بر مأموريت گرايي دانشگاه‌ها، اظهار داشت: با توجه به وجود مسائل، مشکلات و چالش‌هاي موجود در جامعه، دانشگاه‌ها بايد با همکاري و همراهي استانداري‌ها به مسائل اجتماعي ورود کنند، تا شاهد پايان اين مشکلات از طريق ارائه راهکار علمي و عملي باشيم.

مديرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم با استقبال از سخنان دکتر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه ايلام مبني بر اهتمام به کارآفريني در سطح دانشگاه، بيان داشت: وزارت عتف از تمام ظرفيت‌ها براي تحقق اين رويکرد حمايت خواهد کرد.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمين مهدوي راد مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه با تبريک هفته پژوهش و فناوري و روز دانشجو، با بيان اينکه بايد تدبيري انديشه شود تا دانش آموزان در مدارس و دانشجويان در دوره کارشناسي اهميت و ضرورت پرداختن به پژوهش را درک کنند، گفت: توسعه پژوهش مستلزم تغيير در نگرش‌ها و رويکردها است، تا فاصله بين دانشگاه و صنعت کم شود و پژوهشگران بتوانند نتايج مطالعات و تحقيقات خود را عرضه کرده و وارد چرخه صنعت و توليد نمايند.

حجت‌الاسلام و المسلمين مهدوي راد با اشاره به اهميت تحقيقات در حوزه دين و معنويت، اظهار داشت: با توجه به اينکه پايه اصلي شکل‌گيري بسياري از رشته‌هاي علوم انساني، بر تفکر سکولار قرار دارد، لذا مسئولين بايد در تدوين سياست‌هاي حوزه پژوهش توجه جدي به حوزه معنوي داشته باشند.

در اين نشست دکتر احمدي سرپرست معاونت پژوهش و فناوري دانشگاه، هدف از برگزاري اين نشست را برداشتن موانع توسعه استان دانست و يادآور شد: متأسفانه اعتبارات پژوهشي علاوه بر اينکه خيلي رقم پاييني است، به صورت صحيحي هم توزيع نشده و لذا بايد با همفکري و هم‌افزايي نهاد علم و نهاد اجرا تلاش کنيم، از هرگونه موازي کاري خوداري شود و پژوهش‌ها به سمت حل مشکلات و توسعه استان سوق يابد.

دکتر احمدي، يادآور شد: دانشگاه ايلام به رسالت اجتماعي خود ملزم است و از تمام ظرفيت‌هاي موجود براي حل مشکلات استان استفاده مي‌کند.

 

 

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها