مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده دانشگاه ایلام برگزار گردید

خانه خبرها

با حضور هيأت رئيسه دانشگاه ايلام، مراسم تجليل از پژوهشگران و فناوران برگزيده دانشگاه برگزار گرديد.

   به گزارش روابط عمومي، همزمان با هفته پژوهش و فناوري، مراسم تجليل از پژوهشگران و فناوران  برگزيده دانشگاه ايلام با حضور دکتر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه، دکتر احمدي سرپرست معاونت پژوهش و فناوري، دکتر کوخايي سرپرست معاونت آموزش و تحصيلات تکميلي، دکتر شيري سرپرست معاونت پشتيباني و منابع انساني، دکتر ويسه سرپرست معاونت فرهنگي و اجتماعي، دکتر رشنوادي مشاور رئيس و مدير حوزه رياست، دکتر رستمي مدير امور پژوهش و فناوري، روساء و معاونين پژوهشي دانشکده‌ها و مديران دانشگاه، صبح امروز در محل سالن فرزانگان برگزار گرديد.

در اين مراسم، دکتر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه ايلام ضمن تبريک هفته پژوهش به همه دانشگاهيان و خسته نباشيد به مسئولان پيشين و کنوني حوزه معاونت پژوهش و فناوري، با تأکيد بر جايگاه رفيع پژوهش در جامعه، اظهار داشت: پژوهش راهي براي گسترش مرزهاي دانش و همچنين يافتن بهترين راهکار ممکن جهت حل مشکلات موجود در جامعه است، لذا امروز کسي پيدا نمي‌شود، که در عرصه علم و دانش فعاليت داشته باشد، اما اهميت علم و پژوهش را درک نکند.

دکتر علي‌محمدي، افزود: حل و فصل مشکلات مختلف و نيازهاي متنوع جامعه، در حوزه‌هاي فکري و معرفتي، اجتماعي و اقتصادي  از راه پژوهش امکان‌پذير است.

سرپرست دانشگاه با اشاره به اينکه در اسلام و در آموزه‌هاي  اهل بيت عليهم‌السلام، بر عملگرايي در حوزه کسب دانش تأکيد شده است، گفت: از نظر ائمه معصومين (عليهم‌السلام) علم بايد با عمل همراه باشد تا ماندگار شود. به کار گيري علم، افزايش دانش بشر را در پي دارد و موضوع بکارگيري علم در حيطه پژوهش تعريف مي‌شود. امام علي (ع) در اين زمينه فرموده است: «جستجو و تفحص، سبب تثبيت و ماندگاري علم مي‌شود». با توجه به اينکه تفحص بيشتر در حوزه پژوهش صورت مي‌گيرد، لذا  محفوظ ماندن علم، منوط به جست‌وجو و بررسي است، يعني پژوهشگر ابتدا بايد دانش خود و ديگران را بررسي نمايد،  تا بتواند به ديدگاه و رأي صحيحي دست پيدا کند.

سرپرست دانشگاه با اشاره به وجود مشکلات و معضلات متعدد جامعه، بيان داشت: سوق دادن پژوهش‌ها به سمت و سوي نيازهاي جامعه و انجام پژوهش‌هاي کاربردي، وظيفه کنوني ما دانشگاهيان است.

دکتر علي‌محمدي، يادآور شد: اين رويکرد به اين معني نيست، که پژوهش‌هاي بنيادي به فراموشي سپرده شود، بلکه لازم است در راستاي حل مشکلات و معضلات جامعه و کمک به توسعه استان، به پژوهش‌هاي کاربردي توجه ويژه‌اي صورت گيرد.

سرپرست دانشگاه با اشاره به اينکه وزارت علوم در دولت سيزدهم بر انجام پژوهش‌هاي کاربردي تأکيد دارد، خاطرنشان کرد: براي تحقق اين مهم، مي‌بايست آيين نامه‌هاي حوزه پژوهشي مورد بازبيني قرار گيرند؛ از جمله اينکه گذشته از حمايت‌هاي معنوي، مشوق‌هاي مادي براي اعضاي هيأت علمي که انجام پژوهش‌هاي کاربردي را در اولويت قرار مي‌دهند، در نظر گرفته شود.

دکتر علي‌محمدي، افزود: بايد به گونه‌اي برنامه‌ريزي شود، که در برگزاري مراسم تجليل از پژوهشگران برگزيده دانشگاه ايلام در سال‌هاي آينده، تقدير از مجريان پژوهش‌هاي کاربردي در اولويت قرار گيرد.

سرپرست دانشگاه، با بيان اينکه تحقيقات گروهي نتايج بهتر و ملموس‌تري براي جامعه دارد، گفت: براي ريشه‌يابي بعضي مشکلات و معضلات استان، همچون پديده خودکشي، بهترين پژوهش، انجام پژوهش‌هاي گروهي است.

دکتر علي‌محمدي، افزود: عملي شدن اين هدف، مستلزم تغيير نگرش محققان، همکاري و همراهي سازمان‌ها و ادارات مختلف با دانشگاه است، تا ان شاء الله دانشگاه بتواند رسالت اجتماعي خود را به خوبي ايفا کند.

سرپرست دانشگاه با بيان اينکه مي‌بايستي دانشجويان دوره کارشناسي و کارشناسي ارشد را هم  ترغيب به ورود به عرصه پژوهش کرد، گفت: اساتيد دانشگاه مي‌توانند با تشويق‌ها و نظارت خود، نقش محوري در تحقق اين هدف داشته باشند.

دکتر علي‌محمدي، يادآور شد: شوراي پژوهشي دانشگاه اگر براي اين قبيل اساتيد، مشوق‌هاي لازم را در نظر بگيرد، قطعاً شاهد فعاليت بيشتر دانشجويان دوره کارشناسي و کارشناسي ارشد در عرصه پژوهش خواهيم بود.

در اين مراسم دکتر احمدي سرپرست معاونت پژوهش و فناوري با تبريک هفته پژوهش  و فناوري، يادآور شد: براي ارتقاء فعاليت‌هاي پژوهشي و فناوري، لازم است بر اساس ظرفيت‌هاي موجود، بعضي فرآيندها و آئين نامه‌ها اصلاح گردد، که اين مهم در دستور کار قرار دارد.

دکتر احمدي افزود: اهتمام به رشد مرکز واحدهاي فناوري، انجام پژوهش‌هاي مقاله  محور، اجرايي شدن قراردادهاي علمي و بين‌المللي و توزيع امکانات آزمايشگاهي و کارگاهي بر اساس برنامه  راهبردي دانشگاه در افق 1404 در اولويت قرار دارد.

در اين مراسم اعضاي هيأت علمي به بيان نظرات، پيشنهادات، سئوالات و انتقادات مورد نظر خود پرداختند، که اهم مسائل حول محورهايي، شامل: اصلاح  پايه تشويقي، اهتمام به کارآفريني، توسعه تحقيقات مشترک بين‌المللي، تسهيل در فرآيند اداري واگذاري پژوهش‌ها، خريد تجهيزات آزمايشگاهي جديد،  بازنگري در آئين‌نامه  ارتقاء،  اهتمام  در انجام پژوهش‌هاي کاربردي و ضرورت انجام تحقيقات گروهي مطرح گرديد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها