ترویج کتابخوانی ابزاری مؤثر برای رشد و شکوفایی جامعه است

خانه خبرها

دکتر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه ايلام، عنوان کرد: ترويج کتابخواني ابزاري مؤثر براي رشد فکري، ارتقاء سطح فرهنگي و شکوفايي جامعه است.

   به گزارش روابط عمومي، همزمان با روز کتاب، کتابخواني و کتابدار، دکتر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه ايلام از بخش‌هاي مختلف کتابخانه مرکزي بازديد به عمل آورد و سپس در جمع رئيس و کارکنان کتابخانه مرکزي حضور يافت و با تبريک روز کتابدار، از زحمات اين عزيزان تقدير کرد.

دکتر علي‌محمدي در اين نشست، با اشاره به اهميت کتابخواني در اسلام، اظهار داشت: اولين آياتي که بر رسول خدا (ص) نازل شد، با امر به خواندن و الفاظ قلم و علم توأم شده است، که اين موضوع نشان از اهميت خاص اسلام به علم مي‌باشد.

سرپرست دانشگاه ايلام با بيان اينکه تمامي دانشمندان نام‌آور تاريخ با کتاب مأنوس بوده و بيشتر وقت خود را با مطالعه سپري کرده‌اند، گفت: مطالعه کتاب، باعث شکوفايي انديشه‌ها و رشد فکري و علمي جامعه مي‌شود.

دکتر علي‌محمدي، زندگي علامه حسن‌زاده آملي را الگويي شايسته و الهام‌بخش در اذهان دانشوران حوزوي و دانشگاهي عنوان کرد و بيان داشت:  علامه حسن‌زاده بيشتر ساعات زندگي خود را به مطالعه اختصاص مي‌داد و لذا در علوم مختلف، شامل: عرفان، فلسفي، رياضيات و نجوم صاحب نظر بود و به تدريس مي‌پرداخت.

سرپرست دانشگاه ايلام با اشاره به نقايص موجود در سيستم آموزشي کشور، اظهار کرد: معلمان در مدرسه و اساتيد در دانشگاه بايد دانش‌ آموزان و دانشجويان را به مطالعه کتب غيردرسي ترغيب کنند، تا زمينه اصلاح بينش آنها نسبت به زندگي و مسائل جامعه به وجود آيد.

دکتر علي‌محمدي، هفته کتابداري را يک فرصت مغتنم براي توجه به نهاد کتابخانه و جايگاه کتابداران دانست و خواستار برنامه‌ريزي براي ترغيب اساتيد به اهداي کتاب به کتابخانه مرکزي دانشگاه شد.

در اين نشست دکتر روشني رئيس کتابخانه مرکزي با تشکر از بازديد دکتر علي‌محمدي از کتابخانه مرکزي، به روند فعاليت‌هاي کتابخانه اشاره کرد و گفت: 44 هزار عنوان کتب فارسي، 11 هزار عنوان کتب لاتين،  131 هزار عنوان کتب الکترونيکي، 3000 عنوان پايان ­نامه فارسي و لاتين، 600 عنوان طرح تحقيقاتي، 500 عنوان مجله فارسي و لاتين 300 عنوان اسناد و مدارک فارسي و لاتين در کتابخانه مرکزي دانشگاه ايلام موجود است، که يک سرمايه ارزشمند براي استان ايلام و دانشگاه ايلام مي‌باشد.

دکتر روشني، در خصوص فعاليت بخش‌هاي مختلف کتابخانه مرکزي، بيان داشت: کتابخانه مرکزي دانشگاه، شامل واحدهايي به شرح ذيل است:

1-بخش خدمات فني (خريد کتب، فهرست نويسي، کد گذاري)

2-بخش پايان نامه‌ها

3-کتابخانه ديجيتال

4-خدمات عمومي

5-اطلاع‌رساني

6-مرکز علم سنجي

رئيس کتابخانه مرکزي دانشگاه در زمينه فعاليت کتابخانه ديجيتال، اظهار داشت: بيش 100 هزار جلد کتاب از معتبرترين ناشران ايراني و خارجي در اين کتابخانه وجود دارد، که در سطح گسترده‌اي مورد استفاده دانشگاهيان قرار مي‌گيرد.

دکتر روشني در خصوص عملکرد  مديريت  علم‌سنجي دانشگاه، گفت: اين بخش به تحليل و ارزيابي توليدات علمي دانشگاه و  بررسي رتبه‌بندي دانشگاه در نظام‌هاي رتبه‌بندي داخلي و بين‌المللي مي‌پردازد.

در اين نشست، کارکنان کتابخانه مرکزي، به بيان نظرات، مشکلات و پيشنهادت مورد نظر خود پرداختند، که اهم مسائل، حول محورهايي، شامل: خريد کتب جديد بعد از دو سال وقفه در اين خصوص، راه‌اندازي سيستم گرمايشي و سرمايشي ساختمان قلم چي، تهيه انبار براي کتابخانه و خريد تجهيزات جديد مطرح گرديد.

يادآور مي‌شود، دکتر علي‌محمدي سررپست دانشگاه بعد از استماع سخنان کارکنان کتابخانه مرکزي، دستور دادند پي‌گيري‌هاي لازم از طرف معاونت‌هاي پژوهش و فناوري و پشتيباني و منابع انساني براي حل مشکلات مطرح شده در اسرع وقت انجام گيرد.

 

 

 

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها