مراسم جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در دانشگاه ایلام برگزار گردید

خانه خبرها

مراسم جشن ميلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و گراميداشت مقام مادر و روز زن با حضور دکتر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه، حجت‌الاسلام و المسلمين مهدوي‌راد مسئول دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، اعضاي هيأت رئيسه و جمع زيادي از بانوان عضو هيأت علمي و کارمند، صبح ديروز در محل سالن آيت‌اله حيدري برگزار گرديد.

   به گزارش روابط عمومي، در اين مراسم دکتر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه ايلام با اشاره به حديث شريف امام حسن عسکري (ع)، که «ما حجت هاي خداوند بر بندگانش هستيم و فاطمه (س) حجت خداوند بر ما است»، اظهار داشت: شايد به واسطه اين جايگاه خاص حضرت صديقه طاهره (س) است، که استاد شهيد مرتضي مطهري مقام آن حضرت  را از همه بشريت به جز پيامبر اکرم (ص) و امام علي (ع) بالاتر دانسته است.

سرپرست دانشگاه در ادامه با اشاره وضعيت نامطلوب زنان در تمدن‌هاي چين، هند، يونان، روم و ايران قبل از اسلام، بيان داشت: در تمامي اين تمدن‌ها، زن  يک انسان درجه دوم در اجتماع به حساب مي‌آمد، که فاقد هرگونه حقوق اجتماعي و سياسي بود.

دکتر علي‌محمدي، افزود: در تمدن چيني، زن موقعيت اجتماعي پاييني داشت و لذا پست‌ترين کارها را به زنان مي‌سپردند و هيچ گونه ارثي هم به آنان تعلق نمي‌گرفت. در هند نيز زنان به عنوان خدمتکار محسوب مي‌شدند، که بايد شوهرانشان را عاليجناب صدا مي‌زدند.

سرپرست دانشگاه، اضافه کرد: در يونان باستان زن فاقد شخصيت اجتماعي بود و بايد يا در خانه پنهان مي‌ماندند و يا اينکه تن فروشي مي‌کردند و در روم باستان نيز زن مانند برده خريد و فروش مي‌شد و فاقد حق مالکيت بود.

دکتر علي‌محمدي با اشاره به وضعيت نامطلوب زنان در شبه جزيره عربستان در دوره جاهليت، گفت:  در اين جامعه نوعاً زنان فقط وظيفه تکثير نسل داشتند، لذا نه تنها ارث بري نداشتند؛ بلکه خود، به ارث مي‌رسيدند.

سرپرست دانشگاه ايلام يکي از افتخارت اسلام، را رسميت دادن به حقوق اجتماعي زنان و مبارزه با رسوم جاهلي در اين زمينه دانست و بيان داشت: قرآن به جاي خطاب قراردادن مردان، انسان‌ها را مورد خطاب قرار داده که نشان مي‌دهد دين اسلام نگاهي جنسيتي نداشته و از نظر دين اسلام، زن و مرد هر دو امکان رشد و کمال را دارند و يکي بر ديگري ترجيح ندارد. چنانکه  مي­‌فرمايد: «يا ايها الناس اتقوا ربکم الذي خلقکم من نفس واحده». در اين آيه اولاً، مردم را خطاب قرار داده و ثانياً ريشه هر دو جنس را از نفس واحده دانسته است. نيز مي‌فرمايد: «يا ايها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثي ... ان اکرمکم عندالله اتقاکم: اي مردم، بي‌ترديد ما همه شما را از يک مرد و زن آفريديم. در ادامه مي‌فرمايد: مسلّما گرامي‌ترين شما در نزد خدا پرهيزکارترين شماست». خداوند در اين آيه معيار برتري را تقوا مي‌­داند نه جنسيت. بدين لحاظ در اسلام مسير براي رشد و تعالي زنان مثل مردان باز است و هر دو مي‌توانند به کمال نهايي دست يابند. دو نمونه کامل در اين زمينه امام علي (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) هستند، که براي هميشه تاريخ الگوي تمامي مردان و زنان خواهند بود.

دکتر علي‌محمدي با بيان اينکه در کلام و نوشتار بزرگان دين هم، فارغ از هر نوع نگاه جنسيتي، به بحث انسان کامل اشاره شده است، اظهار داشت: در تاريخ اسلام زناني بوده‌اند، که توانسته‌اند در معرفت و عرفان به مقام بالايي دست يابند. مثل مجتهده اصفهاني که به لحاظ عرفاني مقاماتي را کسب کرد، که بسياري از مردان نتوانسته‌اند به آن مقام و منزلت برسند.

در ادامه مراسم برنامه‌هاي مولودي خواني و شعرخواني اجرا گرديد.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها