مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه ایلام برگزار گردید

خانه خبرها

با حضور حجت‌الاسلام و المسلمين کريمي تبار نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام، دکتر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه ايلام، حجت‌الاسلام و المسلمين غياثي مسئول دفاتر نهاد نمانديگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان، حجت‌الاسلام و المسلمين مهدوي راد مسئول نهاد نمانيدگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ايلام، معاونين دانشگاه، حجت الاسلام مرادبيگي رئيس حوزه علميه صاحب الزمان، روساي دانشگاه‌هاي استان و جمعي از اساتيد حوزه و دانشگاه،  مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه عصر ديروز در محل سالن آيت‌اله حيدري برگزار گرديد.

   به گزارش روابط عمومي، در اين مراسم حجت‌الاسلام و المسلمين کريمي تبار نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام با گراميداشت ياد و خاطره شهداي حوزه و دانشگاه، اظهار داشت:  شهداي گرانقدر حوزه و دانشگاه، شهيد مطهري، شهيد مفتح و شهداي هسته اي به جرم داشتن سطح بالاي دانش توسط دشمنان و منافقان به شهادت رسيدند.

نماينده ولي فقيه در استان با تأکيد بر کسب پيشرفت همزمان در عرصه‌هاي علمي و معنوي بيان داشت: خداوند در قرآن کريم، از انسان خواسته است تلاش کند، عوامل تاثيرگذار در طبيعت را کشف نموده و  زمين را آباد کند. در کنار اين، پيشرفت مادي علمي براي آسايش انسان لازم است و بُعد معنوي که توسط انبياي الهي نيز به انسان ها ابلاغ شده است لازم است که هر دوي آن در کنار هم قرار گيرند.

 حجت‌الاسلام والمسلمين کريمي‌تبار، تصريح کرد: علم و معنويت به سان دو بال براي پرواز دست به دست هم مي‌دهند تا هم آسايش و هم آرامش و سعادت ابدي انسان تامين شود و دشمنان به خوبي فهميده‌اند اگر مسلمانان به اين گذشته علمي خود برگردند و با پيشينه‌اي که دارند، وحدتي بين حوزه و دانشگاه و آورده‌هاي آنان براي رسيدن به هدف واحد ايجاد شود، مي‌توانند بر دنيا سيادت کنند.

امام جمعه ايلام، افزود: دشمنان تلاش کردند بين اين دو قشري که نقش راهبري و پيش برنده را در جامعه به عهده دارند، تفرقه ايجاد کنند، تا توانمندي‌هاي همديگر را خنثي کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمين کريمي‌تبار، تصريح کرد: وقتي دشمن مي بيند يک شخصيتي مانند شهيد مطهري و شهيد مفتح از نظر علمي و تهذيب در جايگاه آيت اللهي قرار مي‌گيرند و به  دانشگاه ورود پيدا مي‌کنند و در دانشگاه به مقام عالي علمي مي‌رسند و حضور اينها نقشه دشمنان را خنثي مي‌کند،  بر اين باور است که بايد چنين دانشمندان متفکري را حذف کرد، که چنين وحدتي ايجاد نشود.

نماينده ولي فقيه در استان با بيان اينکه شهيد مفتح، شهيد دانش، شهيد وحدت حوزه و دانشگاه و پل ارتباطي بين اين دو مرکز علمي است، گفت: حضرت امام راحل مي‌فرمايند که بزرگترين پيروزي را آشتي بين دانشگاه و مدارس علميه مي‌بينيم. اين وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان بزرگترين پيروزي است، که خدواند نصيب ما کرده است و حضرت امام راحل از آن ياد مي کند، انقلاب اسلامي  در دوران دفاع مقدس توانمندي خود را نشان داد، که مي تواند در دنيا بماند و مقاومت کرده و بر دنيا تاثيرگذار باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمين کريمي‌تبار، تصريح کرد: امام راحل در سخت‌ترين شرايطي که براي کشور وجود داشت، فرمودند: فرزندان بسيجي در اين دو مرکز «دانشگاه و حوزه» خواستار اصول تغيير ناپذير نه شرقي و نه غربي باشند و لذا به طور ويژه بر وحدت و حوزه و دانشگاه تاکيد کردند.

امام جمعه ايلام  با بيان اينکه مقام معظم رهبري فرمودند: همه بايد بدانند که مشکلات کشور جز با کار جهادي و انقلابي حل نخواهد شد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در بيانيه گام دوم انقلاب، رسيدن به قله‌هاي علم را مورد تاکيد قرار دادند و با روند رو به رشدي که وجود دارد، سيادت علمي کشور در آينده ممکن خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمين کريمي‌تبار با تاکيد بر اينکه و براي حل کردن مشکلات بايد در توليد علم بر مبناي نيازي که جامعه دارد تلاش کنيم، تصريح کرد: لازم است براي اين کار اهميت جايگاه حوزه و دانشگاه مورد تاکيد قرار گيرد که نقش پيش برندگي مي توانند داشته باشند، حوزه و دانشگاه، نقش مرجعيت دارند، اگر اين نقش آفريني کم رنگ شود، افرادي به عنوان به نقش آفرين در جايگاه آنان حضور پيدا مي کنند که احساسات جوانان و جامعه را به دنبال مي کشانند.

امام جمعه ايلام در پايان بر تلاش براي غنا بخشيدن علمي و با سواد  بار آوردن  دانشجويان  و طلاب تاکيد کرد و گفت: بازنگري در دروس حوزه و دانشگاه ضروري است.

در اين مراسم دکتر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه ايلام ضمن خير مقدم به مهمانان و حاضرين در مراسم و گراميداشت ياد و خاطره شهادت آيت الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، توضيحات مبسوطي را در زمينه روند توسعه علمي کشور و و ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه در راستاي شکل گيري تمدن نوين اسلامي ارائه کردند، که متن سخنان ايشان بصورت جداگانه منتشر مي‌گردد.

در ادامه اين مراسم حجت الاسلام و المسلمين غياثي مسئول دفاتر نهاد نمانديگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان با تأکيد بر اينکه برپايي تمدن نوين اسلامي نيازمند شاخص‌هايي از قبيل علم و فناوري است، اظهار داشت: زيربناي شکل‌گيري علم و فناوري در اسلام  از خانه زيد ابن ارقم در دوره رسالت رسول خدا (ص) شروع و سپس به مساجد، مکتب خانه‌ها، دارالعلم‌ها و مدارس نظاميه‌ راه يافت.

حجت الاسلام و المسلمين غياثي با بيان اينکه در اين نظام آموزشي ديني، همه علوم به صورت تلفيقي علاوه بر دانش، فناوري و مهارت نيز ايجاد مي‌کردند، افزود: بر اساس همين آموزش‌ها بود، که تمدن اسلامي شکل گرفت و دنيا را تحت تأثير قرار داد.

دکتر غياثي با بيان اينکه علت درخشش اين تمدن، تعليم و تربيت بود، تصريح کرد: امروز نيز اگر نظام تعليم و تربيت ما همچون گذشته در ترويج علم و دانش کوشا نباشند، نمي‌توانيم اميدي به توسعه فناوري، مهارت و تربيت در جامعه داشته باشيم.

مسئول دفاتر نهاد نمانديگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان ادامه داد: حوزه و دانشگاه مي‌بايستي در کنار هم به تربيت، مهارت آموزي و پرورش انسان‌هاي خلاق بپردازند تا بتوانيم به مقصود واقعي مقام معظم رهبري يعني ايجاد تمدن نوين اسلامي دست پيدا کنيم.

دکتر غياثي، گفت: در راستاي وحدت حوزه و دانشگاه، شش کارگروه در دفتر استاني نهاد نمايندگي طراحي شده و کار گروه حوزه سلامت در دانشگاه علوم پزشکي مشغول به فعاليت مي‌باشد.

در ادامه مراسم حجت الاسلام و المسلمين مرادبيگي رئيس حوزه علميه صاحب الزمان، دکتر ميرزايي حيدري از اساتيد دانشگاه و خانم حيدري از اساتيد حوزه به ايراد سخنراني پرداختند و در پايان از پنج تن از اساتيد برتر حوزه و دانشگاه تقدير بعمل آمد.

يادآور مي‌شود بعد از اتمام مراسم، اساتيد حوزه و دانشگاه در مزار شهداي گمنام دانشگاه حضور يافتند و با نثار گل و فاتحه به مقلم شامخ شهيدان اداي احترام کردند و سپس نماز مغرب و عشاء را به امامت حجت‌الاسلام و المسلمين کريمي تبار نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام اقامه کردند.  

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها