ایجاد تمدن نوین اسلامی ره‌آورد وحدت حوزه و دانشگاه است

خانه خبرها

دکتر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه ايلام در مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد: حرکت هماهنگ و خالي از تعارض حوزه و دانشگاه، منجر به جهش علمي و شکل‌گيري تمدن نوين اسلامي خواهد شد.

   به گزارش روابط عمومي، دکتر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه ايلام در مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمين کريمي تبار نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام و اساتيد حوزه و دانشگاه، که عصر ديروز در محل سالن آيت‌اله حيدري برگزار گرديد، با اشاره به جايگاه حضرت فاطمه زهرا (س)، اظهار داشت: حضرت امام خميني (ره) در خصوص جايگاه حضرت زهرا (س) فرمودند: «زني که اگر مرد بود، نبي بود»، که معناي اين سخن آنقدر ژرف است، که براي ما قابل درک نيست.

دکتر علي‌محمدي افزود: حضرت زهرا (س) حجت الهي بر فرزندانش ائمه هدي عليهم‌السلام است، که خودشان حجت الهي بر تمام بشر هستند و اين مقامي بسيار بزرگ  است، که ما فقط مي‌توانيم آن را در قالب الفاظ تکرار کنيم و قادر به درک معناي حقيقي آن نخواهيم بود.

سرپرست دانشگاه ايلام با گراميداشت شهادت آيت‌الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: نوع فعاليت‌هاي علمي و فرهنگي شهيد آيت الله مفتح در دانشگاه، حضورمؤثر و فعال و ارتباط تنگاتنگ ايشان با اساتيد دانشگاه و دانشجويان و تلاش وافرش در پيوند دو مرکز علمي حوزه و دانشگاه، باعث شد که روز شهادتش به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاري شود و اين نامگذاري هم در واقع پايه‌گذار يک سنت حسنه به نام اين شهيد والامقام شده است.

دکتر علي‌محمدي با بيان اينکه انقلاب اسلامي،   يک انقلاب ديني و فرهنگي است، که با فکر، بينش و نگرشي خاص به عالم خلقت و هستي سرو کار دارد، گفت: انقلاب ما يک انقلاب مادي نيست، گرچه ماديات و اقتصاد و زندگي مردم را نيز در کانون توجه قرار داده است.

سرپرست دانشگاه با بيان اينکه تأثيرگذارترين اقشار مردم در عرصه دين و فرهنگ، دو قشر حوزوي و دانشگاهي هستند و از اين رو وحدت آنها مطالبه امامين انقلاب است، اظهار داشت: اگر بخواهيم در عرصه فرهنگ، در عرصه بينش ديني، در نوع نگاه به زندگي دنيوي، در حرکت به سوي اهداف بلند اسلام و انقلاب، تحول ايجاد شود، نياز به حرکت هماهنگ و خالي از تعارض اين دو مرکز علمي داريم.

دکتر علي‌محمدي، تصريح کرد: سرمايه اصلي نظام ما، نيروي انساني است و حوزه و دانشگاه متوليان اصلي اين امر هستند، که مي‌توانند با تربيت نيروي نخبه، در رسيدن به هدف عالي ترسيم شده توسط مقام معظم رهبري يعني ايجاد تمدن نوين اسلامي تأثيرگذار باشند.

سرپرست دانشگاه يادآور شد: اگر دانشگاه و حوزه در مسير حرکت خودشان به شکلي عمل کنند، که تلاش آنها، رسيدن به اين هدف باشد، مي‌توان گفت که وحدت در بين دانشگاهيان و حوزويان تحقق يافته است.

دکتر علي‌محمدي، خاطرنشان کرد: اگر ما به گذشته پر افتخار حوزه نگاه کنيم، مي‌بينيم بزرگاني، همچون: شيخ مفيدها، شيخ طوسي‌ها، علامه حلي‌ها، شهيدين، محقق اردبيلي‌ها، صاحب جواهرها و شيخ انصاري‌ها؛ علاوه بر اهتمام در توليد علم، تلاش در تربيت شاگرداني داشته‌اند، که بتوانند به خوبي اين مسير را طي کنند، لذا اين انتظار بجا را از حوزه‌هاي علميه داريم، که در همان مسير، با استفاده از ابزارهاي روز حرکت کنند و با تربيت چنين بزرگاني، پاسخگوي سؤالات بي‌شمار در عرصه اعتقادات، اخلاقيات و احکام شرعي باشند.

سرپرست دانشگاه  با تأکيد بر اينکه دانشگاه نيز بايد در اين مسير حرکت کند، گفت: دانشگاه افرادي، همچون: جابر بن حيان‌ها، ذکرياي رازي‌ها، اين هيثم‌ها، خواجه نصيرها و بيروني‌ها را در سابقه پرافتخار خود مي‌بيند، هر چند در زمان اين بزرگان دانشگاه و حوزه از هم جدا نبوده‌اند و اين دانشمندان هم در زمينه علوم ديني متبحر بوده‌اند و هم در علومي که امروز در دانشگاه‌ها تدريس مي‌شود و از اين رو برخي از آنها مشترک بين حوزه و دانشگاه هستند.

دکتر علي محمدي يادآور شد: اگر چنين اتفاقي بيفتد، در حوزه‌هاي علوم انساني و معرفتي، علوم تجربي و علوم پايه، تحولي شگرف رخ خواهد داد، که زمينه‌ساز تحقق ايده والا و بالاي تمدن نوين اسلامي خواهد گرديد.

سرپرست دانشگاه با بيان اينکه خوشبختانه بعد از انقلاب شکوهمند اسلامي، ما شاهد رشد علمي شگفت‌انگيزي هستيم که توسط دانشگاه ايجاد شده، به طوري که الان سهم ايران در توليد علم جهاني افزايش چشمگيري پيدا کرده است، اظهار داشت: طبق اعلام سايت اسکوپوس مرجع رسمي رتبه‌بندي علمي در جهان، ايران در زمينه توليد علم، جايگاه پانزدهم جهاني را داراست.

سرپرست دانشگاه، افزود:  در سال 2001 ميلادي با آغاز فعاليت جمهوري اسلامي در حوزه فناوري نانو، ايران با 10 مقاله رتبه 57 جهان را دارا بود، اما با توجه به جهش علمي که در اين حوزه رخ داد، هم اکنون کشورمان بعد از کشورهاي چين، آمريکا و هند  رتبه چهارم جهان را کسب کرده است.

دکتر علي محمدي با اشاره به جهش رتبه ايران در حوزه سلول‌هاي بنيادي و پزشکي بازساختي، گفت: ايران از لحاظ  توليد مقالات رتبه نخست را در ميان کشورها اسلامي کسب کرده و هم اکنون جزء 10 کشور برتر جهان است.

سرپرست دانشگاه با بيان اينکه  بر اساس اطلاعات پايگاه استنادي علوم جهان اسلام، در بين دانشگاه‌هاي برتر کشورهاي اسلامي، ايران رتبه دوم را به خود اختصاص داده، گفت: از ميان 57 کشور اسلامي، جمهوري اسلامي ايران با 371 مقاله برتر، تنها کشور اسلامي است، که در بين 20 کشور نخست جهان قرار دارد.

دکتر علي‌محمدي سرعت توسعه علمي ايران را مايه غرور ملي عنوان کرد و يادآور شد: در حوزه تحقيقات سرطاني رتبه بيست و سوم جهان، در حوزه اورولوژي رتبه 21، در حوزه کشاورزي و دانش بيولوژيکي رتبه 41 و در رشته شيمي رتبه 13 جهان را کسب کرده‌ايم.

دکتر علي محمدي در پايان سخنان خود ابراز اميدواري کرد با همراهي و همدلي حوزه و دانشگاه، در همه علوم شاهد پيشرفت روز افزون باشيم و مرزهاي دانش را بپيماييم، که اين خود باعث فراگيري انديشه انقلاب اسلامي در جهان امروز و عالم گير شدن آن خواهد شد.   

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها