در سیستم جدید آموزشی آنلاین دانشگاه امکان فعالیت 1800 نفر بصورت همزمان و بیش از 5000 نفر بصورت غیرهمزمان فراهم است

خانه خبرها

دکتر علي‌اکبري رئيس دانشگاه ايلام عنوان کرد: با اختصاص هفت سرور جديد زمينه ارتقاء کيفيت سيستم آموزش آنلاين دانشگاه فراهم گرديد، به گونه‌اي که الان امکان  حضور همزمان 1800 نفر و بيش از 5000 نفر بصورت غيرهمزمان فراهم شده است/رؤياي تحقق دولت الکترونيک در دانشگاه ايلام در حال انجام است.

   به گزارش روابط عمومي، دکتر محمد علي‌اکبري رئيس دانشگاه با اشاره به آثار و تبعات شيوع پديده کرونا در سطح کشور، اظهار داشت: بعد از اينکه در اواخر سال گذشته متأسفانه کرونا در سطح کشور شيوع يافت و با تصويب ستاد ملي مبارزه با کرونا، کلاس‌هاي حضوري دانشگاه‌ها تعطيل شدند، در اين ميان تنها راه‌حل موجود بهره‌مندي از فضاي مجازي و آموزش‌هاي آنلاين بود و عليرغم اينکه دانشگاه ايلام آمادگي  لازم را در اين زمينه نداشت، با اهتمام مديران و کارشناسان مربوطه در کوتاه‌ترين زمان آموزش مجازي در تراز دانشگاه‌هاي بزرگ در دانشگاه راه‌اندازي گرديد و ابتدا سامانه «پروفايل اساتيد» در آخر سال تا تعطيلات نوروز 1399 جهت بارگذاري مطالب درسي در اختيار اساتيد و دانشجويان قرار گرفت، اما چون صرفاً بارگذاري مطالب کفايت نمي‌کرد، سامانه‌هاي ادوبي کانکت و کلاس آنلاين نيز به همين منظور راه‌اندازي شد.

دکتر علي‌اکبري، خاطرنشان کرد: هم اکنون دانشگاه ايلام از بهترين‌هاي زيرساخت‌هاي آموزشي مجازي بهره‌مند است و دانشجويان و اساتيد با استفاده از اين سامانه‌ها در تعامل هستند.

رئيس دانشگاه با اشاره به اقدامات انجام شده براي ارتقاء کيفيت آموزش الکترونيک در دانشگاه ايلام در ترم جاري، گفت: براي بهبود کيفيت تعداد سرورهاي آنلاين را از دو به شش افزايش داديم و يک سرور اختصاصي براي برگزاري کنفرانس‌ها، دو  سرور  STUAN در ايلام و تهران و دو سرور براي سرويس  LMS تهيه گرديد، که  مجموعاً با 84 هسته پردازش، ظرفيت ذخيره سازي به نزديک 12 ترابايت افزايش يافت.

دکتر علي‌اکبري، يادآور شد: تغييرات انجام شده به ما اين امکان را مي‌دهد که همزمان 1800 نفر آنلاين و بيش از 5000 نفر بصورت غيرهمزمان از سرويس آموزشي دانشگاه استفاده کنند.

رئيس دانشگاه از جمله مزيت آموزشي مجازي دانشگاه را استفاده از سيستم‌هاي متن باز (open source) عنوان کرد و يادآور شد: اين سيستم در تراز جهاني بوده و بصورت رايگان و در سطح بين‌المللي پشتيباني مي‌شود و استفاده از آن مثل سرويس‌هاي ادوبي کانکت غيرقانوني و غير رسمي نيست.

دکتر علي‌اکبري با بيان اينکه اين سيستم آنلاين جديد داراي قابليت‌هاي متنوع و مختلف آموزشي است، اظهار کرد: اشتراک وايت برد، نوشتن همزمان استاد و دانشجو بر روي وايت برد، اشتراک تصوير محتوا، اشتراک يک نرم افزار خاص بجاي ميز کار، پشتيباني کامل از زبان فارسي، امکان ضبط کلاس‌ها، پخش فيلم، امکان طرح سؤال و جواب استاد و دانشجو، برگزاري آزمون آنلاين بصورت فرمول‌هاي مختلف تشريحي، تستي و غيره و امکان به هم ريختن سؤالات و جلوگيري از تقلب را دارا مي‌باشد.

رئيس دانشگاه ايلام در ارزيابي خود از سيستم آنلاين آموزشي، گفت: در اين نوع سيستم آموزشي مديريت زمان به خوبي صورت مي‌گيرد و همچنين کيفيت انتقال محتوا در زمان کمتري انجام مي‌گيرد، چنانکه در زمان 30 دقيقه‌اي مي‌تواند به اندازه کلاس يک ساعت و نيمي حضوري محتوا منتقل نمايد.

دکتر علي‌اکبري وجود انگيزه را يکي از ملاک‌هاي مهم براي موفقيت در اين نوع آموزش عنوان کرد و گفت: دانشجو در آموزش آنلاين امکانات بيشتري در اختيار دارد و از طرفي ديگر نياز به جزوه هم نيست و بصورت مکرر مي‌تواند محتواي درسي را مرور نمايد. اما دانشجو براي حضور منظم و جلوگيري از فراموشي بايد برنامه‌ريزي صحيحي داشته باشد، که در اين ميان وجود انگيز خيلي مهم است و لذا انتظار مي‌رود که اساتيد محترم انگيزش لازم را در دانشجويان ايجاد نمايند و آنان را به شرکت فعال در کلاس آنلاين ترغيب کرده، که در اين صورت سيستم مجازي پتانسيل بسيار بالايي براي يک آموزش با کيفيت را دارا است.

رئيس دانشگاه با بيان اينکه برنامه درازمدت دانشکاه ايلام اين است که آموزش الکترونيک نهادينه گشته و در کنار آموزش حضوري نقش مکمل را داشته باشد، اظهار داشت: همچنين در نظر داريم براي برگزاري دوره‌هاي آموزشي آزاد، دوره‌هاي دکتري داخل و خارج و کنفرانس‌ها از اين ظرفيت استفاده نمائيم.

دکتر علي‌اکبري با بيان اينکه روياي دولت الکترونيک در دانشگاه ايلام در حال محقق شدن است، گفت: با  افزايش اعتبار موردنياز براي توسعه فن آوري اطلاعات، ايجاد سامانه‌هاي الکترونيکي جديد و ارائه خدمات مختلف آموزشي، پژوهشي، فرهنگي،  دانشجويي، اداري و مالي در بستر فضاي مجازي، دانشگاه ايلام با اقتدار به سمت تحقق صدرصدي دولت الکترونيک در حرکت است.  

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها