درخشش اساتید دانشگاه ایلام در طرح ملی شهید احمدی روشن

خانه خبرها
درخشش اساتيد دانشگاه ايلام در طرح ملي شهيد احمدي روشن

در ادامه موفقيت‌هاي مختلف کسب شده اساتيد دانشگاه ايلام،  طرح‌هاي پژوهشي آقايان دکتر صيدي و دکتر مهدي حيدري دانشياران دانشکده کشاورزي، خانم دکتر ثريا رستگار استاديار دانشکده فني و مهندسي و دکتر نبي شمسايي استاديار دانشکده ادبيات و علوم انساني بعنوان برگزيدگان پنجمين دوره طرح ملي شهيد احمدي روشن؛ معرفي شدند.

    به گزارش روابط عمومي، با هماهنگي و برنامه‌ريزي بنياد نخبگان استان، مراسم افتتاحيه طرح شهيد احمدي روشن با حضور حجت‌الاسلام و المسلمين کريمي تبار نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام، دکتر علي‌اکبري رئيس دانشگاه ايلام، خانم دکتر صالحي پور رئيس بنياد نخبگان استان و جمعي از اساتيد و دانشجويان صبح امروز در محل حسينيه حضرت زينب (س) برگزار گرديد.

در اين مراسم حجت‌الاسلام و المسلمين کريمي تبار نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام با ابراز خرسندي از انتخاب چهار طرح اساتيد دانشگاه ايلام در طرح ملي شهيد احمدي روشن از سوي بنياد نخبگان کشور، اظهار کرد: اجراي اين طرح‌ها، ثمرات زيادي براي کشور و استان به همراه دارد و ضمن اينکه از توان اساتيد مطرح استفاده مي‌شود، زمينه آموزش دانشجويان، انجام پژوهش‌هاي علمي و  تمرين کار کارگروهي در آنان را بوجود آورد

حجت‌الاسلام و المسلمين کريمي تبار با بيان اينکه ايجاد انگيزه در بين نخبگان، اساتيد و دانشجويان اهميت راهبردي دارد، يادآور شد: بايد با جديت در بين نخبگان، اساتيد و دانشجويان ايجاد انگيزه کرد، تا ضمن تشويق آنان به کار آموزشي و پژوهشي، زمينه مشارکت بيشتر آنان در طرح‌هاي پژوهشي کاربردي کشوري و استاني را فراهم آورد.  

نماينده ولي فقيه در استان شهيد حاج قاسم سليماني را الگويي ناب از اميد، اراده و تلاش عنوان کرد و يادآور شد: آن شهيد والام مقام با شجاعت، استقامات و سنجش درست واقعيت‌ها نقشه‌هاي استکبار جهاني در منطقه و از جمله کشور عراق را با شکست روبرو کرد.

در ادامه اين مراسم، دکتر علي‌اکبري رئيس دانشگاه ايلام با تشکر از مساعدت و حمايت‌هاي هميشگي حجت‌الاسلام و المسلمين کريمي تبار نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام از جامعه دانشگاهي استان، به افتخارات و کسب عنوان‌هاي مختلف ملي و بين‌المللي توسط اساتيد دانشگاه ايلام اشاره کرد و گفت: با کمال افتخار اعلام مي‌کنم که دانشگاه ايلام تيمي تک ستاره نيست، بلکه کلکسيوني از ستاره‌ها با حضور چهره‌هاي موفق ملي و بين‌المللي مي‌باشد، که افتخارات کسب شده در دو ماه اخير توسط  اساتيد دانشگاه سندي بر اين مدعاست.

رئيس دانشگاه، افزود: بر اساس آخرين نتايج اعلام شده رتبه‌بندي دانشمندان، دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي برتر در نظام رتبه‌بندي ISI يا همان Essential Science Indicators، دكتر علي دانشفر استاد گروه شيمي دانشگاه، به جمع دانشمندان يك درصد برتر جهان در بازه زماني ده سال اخير پيوست و دکتر محمود روشني استاد تمام و دکتر محسن نيکورزم  دانشيار  دانشگاه، در جمع دانشمندان دو درصد برتر جهان قرار گرفتند. همچنين بر اساس ارزيابي بنياد ملي نخبگان و برحسب فعاليت‌هاي برجسته آموزشي، پژوهشي و نوآوري، آقاي دکتر حمزه صالحي‌پور عضو هيأت علمي دانشکده فني و مهندسي و خانم دکتر طاهره خزلي استاديار دانشکده علوم پايه  مشمول بهره‌مندي از جايزه ملي «دکتر کاظمي آشتياني» گرديدند.

دکتر علي‌اکبري، يادآور شد: اساتيد دانشگاه ايلام در رقابت‌ سنگين  با چهرهاي مطرح دانشگاهي در سطح کشور و جهان، اين عنوان‌ها را کسب کرده‌اند و بدين لحاظ موفقيت‌هاي آنان مايه مباهات است.

رئيس دانشگاه با بيان اينکه دانشگاه، رسالت دانشگاه نخبه‌پروري و دانشمند پروري است، يادآور شد:  براي تحقق اين هدف ضمن استفاده از تمام امکانات و ظرفيت‌ها براي حمايت از اساتيد و دانشجويان، با شايسته‌گزيني سعي داشته‌ايم روند ارتقاء فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهي آنان  را تسريع کنيم و انتظار داريم در آينده شاهد افزايش بيش از پيش موفقيت‌هاي ملي و بين‌المللي اين عزيزان باشيم.

در ابتداي اين مراسم  خانم دکتر صالحي‌پور رئيس بنياد نخبگان استان در سخناني ابتدا طرح شهيد احمدي روشن را معرفي کرد و سپس روند انتخاب طرح‌هاي برگزيده، مزايا، تسهيلات و شيوه شرکت در اين طرح را تشريح نمود.

همچنين در اين مراسم دکتر صيدي و دکتر مهدي حيدري دانشياران دانشکده کشاورزي، خانم دکتر ثريا رستگار استاديار دانشکده فني و مهندسي و دکتر نبي شمسايي استاديار دانشکده ادبيات و علوم انساني، که در پنجمين دوره طرح شهيد احمدي روشن،  طرح‌هاي آنان برگزيده شده، به صورت اختصار به معرفي طرح خود پرداختند.

عناوين طرح‌ها به شرح ذيل مي‌باشد: 

1- تشخيص چهره - خانم دکتر رستگار

2- جمع آوري و احداث باغ منابع ژنتيکي گياهان زينتي بومي استان ايلام جهت استفاده در فضاي سبز شهري - دکتر مهدي صيدي

3-اثر افزودني زيستي ريزوباکتر و بيوچار دارواش بر ويژگي‌هاي اکوفيزيولوژيکي نهال‌هاي بلوط ايراني تحت شرايط تنش خشکي دکتر مهدي حيدري

4-تعيين  اثر ترکيب تمرينات ورزشي و داروي آنورواستاتين بر ميزان ناباوري و عملکرد توليد مثلي موش‌هاي صحرايي مبتلا به آنفارکتوس ميوکارد- دکتر نبي شمسايي

طرح شهيد احمدي روشن عنوان طرحي است که از سال 1396 آغاز شده و براساس آن دانشجويان تحت حمايت بنياد نخبگان با راهبري يکي از استادان دانشگاه و با استفاده از تسهيلات بنياد ملي نخبگان به حل يکي از مسايل واقعي موجود در صنعت کشور مي‌پردازند.

دانشجويان کشور در مقطع کارشناسي با معدل بالاي 17 و در مقاطع تحصيلات تکميلي با معدل بالاي 18 (با در نظر گرفتن ضريب رشته و دانشگاه) و دانشجويان برگزيده آيين‌نامه پشتيباني از فعاليت‌هاي علمي و فرهنگي دانشجويان مستعد تحصيلي کشور در سال تحصيلي 1399-1398 و 1400-1399 مي‌توانستند در اين طرح شرکت نمايند.  

کار زير نظر اساتيد خبره و باتجربه، تشکيل تيم‌هايي منسجم از افراد مستعد، استفاده از دانش در حل مسائل جامعه، دريافت کمک هزينه، دريافت امتياز در فعاليت‌هاي نخبگاني از مهمترين اهداف و مزاياي اين برنامه است.

تجربه فعاليت بين‌رشته‌اي در هسته‌هاي نخبگاني و همکاري با دانشجويان مستعد از رشته‌ها و دانشگاه‌هاي مختلف، همکاري در مراحل اجراي پروژه‌اي واقعي که بر آمده از مسائل واقعي مبتلابه در صنايع و جامعه است، استفاده از راهنمايي‌هاي استاد طرح (حس شادي‌بخش يادگيري و پيشرفت …)، هم‌افزايي بين «دانشجو و استاد» و بين «صنعت و دانشگاه»، کسب مهارت‌هاي اجتماعي، افزايش خودباوري، مسئوليت‌پذيري و تحرک اجتماعي، ايجاد انگيزه براي ادامه کار، شروع کارهاي مشابه يا راه‌اندازي و رونق بخشيدن به کسب و کاري مفيد و همچنين افزايش اعتماد دستگاه‌هاي اجرايي، مراکز علمي و بخش خصوصي به برگزيدگان، از ديگر مزاياي اصلي اين طرح است.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها