مراسم گرامیداشت شهادت آیت‌الله مفتح و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه ایلام برگزار گردید

خانه خبرها
مراسم گراميداشت شهادت آيت‌الله مفتح و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه ايلام برگزار گرديد

با حضور حجت‌الاسلام کريمي‌تبار نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام و دکتر علي‌اکبري رئيس دانشگاه، مراسم گراميداشت شهادت آيت‌الله مفتح و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه ايلام برگزار گرديد.

   به گزارش روابط عمومي دانشگاه، حضور حجت‌الاسلام کريمي‌تبار نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام، دکتر علي‌اکبري رئيس دانشگاه ايلام، حجت‌ الاسلام غياثي مسئول دفاتر نهاد نمانيدگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان، حجت‌الاسلام مرادبيگي رئيس حوزه علميه صاحب‌الزمان، دکتر مهديزاده معاون پژوهش و فناوري دانشگاه، دکتر شيرخاني معاون فرهنگي و اجتماعي، دکتر امامي‌پور مدير امور فرهنگي و اجتماعي، رؤساي دانشگاه‌هاي استان و جمعي از اساتيد حوزه و دانشگاه، مراسم گراميداشت شهادت آيت‌الله شهيد مفتح و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه عصر امروز بصورت حضوري و برخط در محل سالن فرزانگان برگزار گرديد.

در اين مراسم حجت‌الاسلام کريمي‌تبار نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام با بيان اينکه تفاوت فکري، جسماني، روحي و ديگر تفاوت‌ها مابين انسان‌ها امري طبيعي است، که اغلب براي امتحان آدمها در نظر گرفته شده است، تأکيد کرد که حوزه و دانشگاه بايد براي تحقق وحدت و انجام خدمت مشترک به جامعه بايد اهتمام بيشري داشته باشند و از انفعال بيرون بيايند.

حجت‌الاسلام کريمي‌تبار با اشاره با تأکيد مقام معظم رهبري در راه‌اندازي هيأت‌هاي انديشه‌ورزي و کرسي‌هاي آزادانديشي، اظهار داشت: با وجود اينکه اين موضوع مطالبه مقام معظم رهبري است، اما متأسفانه ما هنوز منفعلانه برخورد مي‌کنيم و زمينه لازم و از جمله «روحيه نقد نظرات همديگر و نه نقد افراد» را فراهم نکرده‌ايم.

نماينده ولي فقيه در استان، يادآور شد: دشمن با  تمام توان و استفاده از دسيسه‌هاي مختلف به دنيال مأيوس کردن مردم است و لذا حوزه و دانشگاه بايد با شناخت جايگاه و مسئوليت خود و با پذيرش سلايق همديگر و با همکاري، همدلي  و  همفکري، روح اميد را به جامعه تزريق کنند، تا نقشه دشمن با شکست مواجه شود.

در ادامه مراسم دکتر علي‌اکبري رئيس دانشگاه ايلام با عرض خير مقدم به مهمانان و حاضرين در مراسم و تبريک هفته پژوهش و فناروي و روز وحدت حوزه و دانشگاه، به وجود ديدگاه‌هاي مختلف در زمينه وحدت مابين حوزه و دانشگاه اشاره کرد و تصريح کرد ديدگاه غالب در اين زمينه بر حفظ شأنيت دو طرف تأکيد دارد، براي اينکه مملکت ما به وجود دو طرف نياز دارد.

رئيس دانشگاه ايلام در تببين معناي وحدت مورد نظر خود، اظهار داشت: وحدت به معني باز بودن فرصت گفتگو مبتني بر حفظ استقلال و اختيار عمل است، تا دو نهاد «حوزه» و «دانشگاه» در راستاي التزام به مسئوليت اجتماعي که دارند به جامعه خدمت نمايند.

دکتر علي‌اکبري، با بيان اينکه اين نوع گفتگو به معناي قانع کردن و مجاب کردن نيست، بلکه دربردارنده پذيرش جايگاه همديگر، بهاد دادن به هم، تقويت گوش دادن و شنيدن نظرات همديگر، يادآوري مسئوليت اجتماعي همديگر، ارتقاء جايگاه هم و هشدار دادن به همديگر مي‌باشد، گفت: مسئوليت ما سنگين است  و متأسفانه هر کدام (حوزه و دانشگاه) با خطر جدي «تنزل جايگاه  و يک طرفگي» در بيان و عمل مواجه هستيم و لذا بايد بپذيريم زنگ خطر به صدا درآمده است.

رئيس دانشگاه افزود: جامعه‌اي که علما و دانشمندان آن بزرگ نباشند  توسعه نخواهد يافت. ما طوري مسائل را بيان مي‌کنيم، که خودمان دوست داريم يا ديگران دوست دارند، که اين رويه به معناي افول است و اگر بيدار نشويم و به رسالت اصلي خود بازگشت نکنيم،  دچار فرسايش اجتماعي مي‌شويم، که خطر سقوط را نيز به همراه دارد.

رئيس دانشگاه، با بيان اينکه چاره کار،پذيرش تکثر،  قبول تنوع سلايق و استقلال رأي است، اظهار کرد: بايد اختلاف سلايق را به رسميت بشناسيم، جسارت علمي را نهادينه سازيم و به حريت و آزادانديشي  در اين دو نهاد بازگرديم چرا که  چاره‌اي جز اين کار هم نداريم.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام مرادبيگي رئيس حوزه علميه صاحب الزمان با بيان اينکه وحدت حوزه و دانشگاه بعنوان دو نهاد مقدسي که مکمل يکديگر هستند براي ارتقاي جامعه ضروري است، يادآور شد: اگر اين هماهنگي شکل بگيرد، قطعاً دشمنان در تحقق اهداف مورد نظر خود ناکام مي‌مانند.

در اين مراسم دکتر مهديزاده معاون پژوهش و فناوري دانشگاه ايلام با بيان اينکه از عدم  اقدام جدي  براي عملياتي کردن دغدغه‌هايمان دچار رنج هستيم، به ابرمشکلات و چالش‌هاي پيش روي دو نهاد «حوزه» و «دانشگاه» اشاره کرد و اظهار داشت: اگر مي‌خواهيم به وحدت جامعه عمل بپوشانيم، بايد تغييرات جهاني و ازجمله سير تحولات سريع در حوزه اينترنت و هوش مصنوي را شناسايي کرده و بپذيريم، و تأثير اين تغييرات را در تحولات سياسي، اجتماعي و فرهنگي  جامعه مورد واکاوي قرار دهيم.

معاون پژوهش و فناوري دانشگاه، افزود: همچنين بايد ضمن شناخت و درک اين ابرچالش‌ها، مثل بيکاري، رکود تورمي و تأثيرات نمايش آثار توليد شده در کشورهاي پيشرفته در فضاي مجازي که با فرهنگ ايراني و اسلامي ما در تضاد است و  تبعات سياسي، اجتماعي، فرهنگي و امنيتي نيز به همراه دارد، احساس مسئوليت داشته باشيم و ضمن پذيرش ضعف‌هاي موجود، نقش خود را در اين فرآيند شناسايي کرده و به نحو احسن انجام دهيم.

دکتر مهديزاده يادآور شد: مـتأسفانه حوزه و دانشگاه در دام کميت‌گرايي افتادند و در بخش  پژوهش محور مشخصي که به نتايج کاربردي منتج شود فراروي آنان وجود ندارد و لذا تحقيقات تکراري و غيرکابردي بصورت دائم توليد مي‌گرددد.

معاون پژوهش و فناوري دانشگاه، افزود:  چاره‌اي نداريم که ضمن شناخت مشکلات فرارو و اجماع بر روي هدف مشترک براي عمل به رسالت خود در قبال جامعه گام برداريم.

در پايان اين مراسم از فعالان عرصه وحدت حوزه و دانشگاه و پژوهشگر بتر گروه‌هاي معارف اسلامي دانشگاه‌هاي استان تقدير بعمل آمد.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها