ثبت جهانی یک گونه نادر و کمیاب تریپس در ایلام توسط دانشیار دانشگاه ایلام

دکتر «مجید میراب بالو» حشره شناس و دانشیار گروه آموزشی گیاه پزشکی دانشگاه ایلام از کشف و ثبت جهانی یک نوع تریپس نادر و کمیاب در ایلام خبر داد.

    به گزارش روابط عمومی دانشگاه ایلام دکتر میراب ‌بالو با بیان این خبر اظهار داشت: یک گونه از تریپس‌ها با نام علمی Alerothrips bicoloratus که از مناطق جنگلی استان ایلام جمع آوری شده به ثبت جهانی رسیده است.

وی افزود: مقاله مرتبط با این گونه در مجله ORIENTAL INSECTS منتشره از کشور انگلستان به چاپ رسیده است.

دکتر میراب‌بالو که حشره شناس دارای تخصص سیستماتیک حشرات است، در خصوص ویژگی‌های این حشره جدید توضیح داد: این گونه، چهارمین تریپس قارچ‌خوار از جنس آلروتریپس در دنیاست که به ثبت جهانی رسید.

دانشیار گروه آموزشی گیاه پزشکی افزود: پیش از این تنها سه گونه از این نوع تریپس در دنیا شناسایی و ثبت شده بود که بیانگر نادر و کمیاب بودن این گونه است که چهارمین آن در جنگل‌های ایلام کشف و ثبت شد.

دکتر میراب‌بالو یادآور شد: این گونه جدید با نام علمی آلروتریپس بیکلرواتوس در کشور ایران و از محل برگ‌های ریخته شده زیر درختان بلوط در منطقه حفاظت شده دالاب در سال 2022 جمع‌آوری شد و مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت.

دانشیار گروه گیاه پزشکی دانشگاه ایلام ادامه داد: این حشره ماده بوده و گونه نر آن هنوز شناسایی نشده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ایلام، تریپس‌ها حشراتی ریز با بدنی کشیده هستند که طول آن‌ها به چند میلیمتر می رسد و این حشرات دارای رژیم تغذیه‌ای متنوعی هستند و از اسپور قارچ‌ها، شیره سلولی گلها، برگ‌ها و گاهی نیز از خزه‌ها تغذیه می‌کنند. تعدادی از تریپس‌ها جزو آفات مهم بوده و سالانه خسارت زیادی به محصولات کشاورزی وارد می کنند. طی 10 سال اخیر تاکنون هشت گونه از این میکروارگانیسم‌های کوچک در استان ایلام توسط دکتر مجید میراب‌بالو و تیم تحقیقاتی وی شناسایی و ثبت جهانی شده است.