با تلاش دانشیار دانشگاه ایلام؛ یک گونه جدید از حشرات ایلام به ثبت جهانی رسید

دکتر مجید میراب بالو دانشیار گروه گیاه پزشکی دانشگاه ایلام از ثبت جهانی یک گونه تریپس که از استان ایلام جمع آوری شده است خبر داد.

   به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر میراب بالو با بیان این خبر، اظهار داشت: در ادامه تحقیقات خود در رابطه با شناسایی حشرات استان ایلام، نمونه‌برداری‌های متعددی از روی گیاهان مختلف صورت گرفته، که در نتیجه منجر به شناسایی یک گونه جدید با نام علمیHaplothrips ilamensis  نموده و سپس به ثبت جهانی آن در آگوست سال 2022 انجام شد.

دانشیار دانشگاه ایلام، افزود: گونه­ی این حشره به دلیل منطقه‌ای، که از آن جمع‌آوری شده (هفت چشمه، شهرستان ایلام)، به اسم «ایلام» نامگذاری شده است.

دکتر میراب بالو، یادآور شد: مقاله مرتبط با این گونه با همکاری دکتر کامبیز مینایی (عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز) در یکی از معتبرترین مجلات تاکسونومی دنیا به نام ZOOTAXA با ایمپکت فاکتور 1/026 در کشور نیوزیلند به چاپ رسیده است.

دانشیار دانشگاه ایلام، افزود: این مقاله بخشی از طرح تحقیقاتی شماره IRILU-Ag-000079-21-04 با حمایت مالی معاونت محترم پژوهشی دانشگاه ایلام می‌باشد.

Mirab-balou, M. & Minaei, K. 2022. An unusual new species of Haplothrips (Thysanoptera, Phlaeothripidae) from Iran. Zootaxa, 5174 (4): 447–450.

شایان ذکر است، نمونه‌های مربوط به این حشره در کلکسیون حشرات دانشگاه ایلام و دانشگاه شیراز نگهداری می‌شود.