دستیابی به دانش تولید کورکومین محلول در آب در پژوهشکده گیاهان دارویی و معطر دانشگاه ایلام

دکتر فردین قنبری مدیر پژوهشکده گیاهان دارویی و معطر دانشگاه ایلام، گفت: ماده کورکومین محلول در آب، که دارای کاربردهای گسترده در صنایع مختلف غذایی  و اشکال مختلف دارویی می‌باشد، در پژوهشکده گیاهان دارویی و معطر دانشگاه ایلام تولید گردید.

   به گزارش روابط عمومی، دکتر فردین قنبری مدیر پژوهشکده گیاهان دارویی و معطر دانشگاه ایلام، کورکومین را ماده‌ای زیست فعال طبیعی دانست، که از زردچوبه به دست می‌آید، که قابلیت استفاده از آن در فرمولاسیون‌های غذایی و دارویی را امکان پذیر کرده است.

دکتر قنبری، افزود: حلالیت پایین این ماده در سیستم‌های آبی از محدودیت‌های اصلی کاربرد کورکومین می‌باشد، که از جمله مهمترین اثرات بیولوژیکی و دارویی کورکومین می‌توان خواص ضد ویروسی، آنتی‌اکسیدانی، ضد سرطانی، کاهش سطح کلسترول خون و کبد، افزایش عملکرد ایمنی بدن، جلوگیری از بیماری‌های قلبی - عروقی، جلوگیری از آسیب غشاءهای زیستی در مقابل پراکسیداسیون، خاصیت ضدالتهابی و کاهش آرتروز روماتیسمی و حفاظت در مقابل بیماری آلزایمر است.

مدیر پژوهشکده گیاهان دارویی و معطر دانشگاه ایلام، تصریح کرد: کورکومین یک پلی‌فنل هیدروفوب مشتق‌ شده، از ریزوم گیاه زردچوبه که تقریباً در آب  نامحلول می‌باشد، با توجه به ماهیت چربی دوستی کورکومین و حلالیت کم آن در فاز آبی، جذب خوراکی این ماده در فرم‌های معمول خوراکی مانند پودر، کپسول و قرص، بسیار پائین است. به منظور افزایش حلالیت آن در محیط آبی و افزایش پایداری و جذب این ترکیب در سیستم گوارشی از نانوانکپسولاسیون و تولید نانوحامل‌ها به عنوان ناقل‌هایی برای کورکومین استفاده شد.

دکتر قنبری با بیان اینکه ماده کورکومین محلول در آب، دارای کاربردهای گسترده در صنایع مختلف غذایی  و اشکال مختلف دارویی می‌باشد، اظهار داشت: در مطالعه‌ حاضر برای افزایش حلالیت کورکومین در آب، از یک ترکیب طبیعی که غنی از ویتامین و امینو اسید، بدون حضور حلال آلی استفاده شده است.  از این رو می‌توان از آن برای تولید نوشیدنی‌های فراسودمند استفاده کرد.

مدیر پژوهشکده گیاهان دارویی و معطر ادامه داد: این موفقیت مرهون تلاش و همت کارشناسان پژوهشکده خانم دکتر زهرا طاهری‌نیا و خانم دکتر فرشته دارابی می‌باشد.