دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی گرد و غبار: هدف برگزاری این همایش انسجام بین‌المللی برای مقابله با ریشه ‌های پدیده گرد و غبار است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر نورالدین رستمی، دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی گردوغبار، گفت: این همایش با محوریت بررسی عوامل پیدایش و گسترش این پدیده، پیامدهای ناشی از آن و راهکارهای مقابله با پدیده گرد و غبار 5 تا 7 اردیبهشت برگزار خواهد شد.

دکتر رستمی، تأکید کرد:  موضوع گرد و غبار موضوعی است، که نمی‌توان برای آن مرزبندی کرد، بلکه مسئله ‌ای بین‌ المللی است؛ که حل آن در گرو همدلی در سطح جهانی است.

   وی با بیان اینکه گرد و غبار دو منشاء طبیعی و انسانی دارد، که هر چند منشاء طبیعی شاید در دسترس انسان نباشد، اما خود انسان وارد این معادله شده و عوامل غیرطبیعی گرد و غبار را شکل داده است، تصریح کرد: اگر انسان بتواند تاثیر منفی نداشته باشد مشکل گرد و غبار خیلی حاد نیست به این مفهوم که موضوعاتی مانند ناامنی و  جنگ، بر این پدیده موثر است و  با تعاملات سیاسی می‌ توان بسیاری از مسائل را حل کرد.

    دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی گرد و غبار با تأکید بر اینکه در موضوع ریزگردها باید به دنبال درمان باشیم نه اقدام تسکینی از قبیل توزیع ماسک، گفت: ایجاد پوشش گیاهی در صورتی موثر است که در منطقه برداشت انجام شود، ایران در منطقه رسوب‌گذاری قرار دارد و هر چه اقدام در این منطقه صورت گیرد کارهای تسکینی است.

 

  دکتر رستمی تصریح،  کرد: ترغیب عراق و انسجام بین‌المللی برای حل ریشه ای معضل گرد و غبار از اهداف این همایش است و هدف ما این است که از ریشه این معضل از سرچشمه بخشکانیم، به همین دلیل هم از مسئولان اجرایی عراق و هم از فعالان علمی این کشور برای حضور در این همایش دعوت شده است.

دبير علمي دومين همايش بين‌المللي گرد و غبار: هدف برگزاري اين همايش انسجام بين‌المللي براي مقابله با ريشه ‌هاي پديده گرد و غبار است