دکتر محمد علی‌اکبری:تلاش برای حرکت در مسیر نقشه جامع با پایش مداوم سند توسعه دانشگاه

خانه خبرها
دکتر محمد علي‌اکبري:تلاش براي حرکت در مسير نقشه جامع با پايش مداوم سند توسعه دانشگاه

به گزارش خبرنگار روابط عمومي و به نقل از مرکز خبر شوراي عالي انقلاب فرهنگي، مقام معظم رهبري به دفعات بر لزوم بهره‌برداري بهينه از مجموعه منابع کشور براي حرکتي منظم و پيوسته از وضعيت موجود به جايگاه علمي آرماني، در قالب نقشه جامع علمي کشور تأکيد کرده‌اند. بر اين اساس دانشگاه‌ها بايد ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي خود را به سمت تحقق اهداف، راهبردها و اولويت‌هاي نقشه جامع علمي سوق داده، تا با توکل بر اراده لايزال الهي، وضعيت مطلوب علم و فناوري در افق 1404 محقق شود. در همين رابطه مرکز خبر شوراي عالي انقلاب فرهنگي در نظر دارد که به منظور بررسي اقدامات و برنامه‌هاي دانشگاه‌هاي مختلف کشور به گفتگو با رؤساي برخي از دانشگاه‌ها بپردازد. در اين نوبت گفتگوي ما با دکتر محمد علي‌اکبري، رئيس دانشگاه ايلام از نظر شما مي‌گذرد.  

 

دانشگاه ايلام چه ظرفيت‌هايي براي اجرايي‌سازي نقشه جامع علمي کشور دارد؟

دانشگاه ايلام به عنوان نماد آموزش عالي استان، با توجه به منابع انساني شايسته و جوان، ويژگي‌ها و مزيت‌هاي منطقه‌اي استان و عزم مديريت دانشگاه براي پيشبرد اهداف آموزش عالي، ظرفيت‌هاي قابل توجهي براي اجرايي‌سازي نقشه جامع علمي کشور دارد.

اين دانشگاه که در دهه سوم از توسعه فعاليت‌هاي خود قرار دارد، با همفکري و همکاري مجموعه مديريت و اعضاي خانواده دانشگاه، شامل اعضاي هيئت علمي، دانشجويان و کارکنان، و جلب همکاري ديگر نهادهاي استان، مصمم است تا به اهداف مندرج در برنامه استراتژيک پنج ساله دست يابد.  

بر اساس اين برنامه و سياست‌هاي کلي مندرج در آن که مبتني بر اسناد بالادستي کشور است، بهبود شاخص‌هاي موجود و ارتقاي سطح خدمات آموزشي، پژوهشي و فناوري، فرهنگي و دانشجويي و حوزه عمراني سرلوحه اقدامات قرار گرفته است.

 

تا به حال چه اقداماتي در دانشگاه ايلام و در راستاي پيگيري و تحقق محورها و اهداف نقشه جامع علمي کشور انجام شده است؟

مديريت دانشگاه در نخستين اقدام، به تدوين مجموعه "جهت‌گيري‌ها و سياست‌هاي کلي توسعه دانشگاه" مبادرت کرده و اين مجموعه پس از تصويب در شوراي دانشگاه، جهت اجرا به بخش‌هاي مختلف ابلاغ شده است. علاوه بر اين، هر يک از بخش‌هاي مختلف دانشگاه مکلف به پيشنهاد برنامه عملياتي خود براي تبديل سياست‌ها به شاخص‌هاي کمي قابل ارزيابي شدند.

هم اکنون مرحله اجرا و ارزيابي برنامه‌ها و اقدامات جاري در دستور کار است و اميد مي‌رود با پايش مداوم، زمينه تحقق اهداف و وظايف مد نظر، بيش از پيش، فراهم شود.

 

براي آينده چه برنامه‌هايي داريد و آيا اصولاً پيش‌بيني درازمدتي در خصوص اهداف و وظايف دانشگاه ايلام در راستاي اجراي نقشه جامع علمي کشور صورت گرفته است؟

ما قصد داريم در عرصه ديپلماسي علمي که مأموريت و برنامه جديد وزارت علوم است فعاليت جدي داشته باشيم. بر اين اساس، پذيرش دانشجوي خارجي با اولويت پذيرش دانشجويان عراقي در دستور کار قرار دارد. بدين ترتيب، دانشگاه ايلام در مسير بين‌المللي شدن قرار خواهد گرفت.

همچنين ايجاد قطب‌هاي پژوهشي متناسب با نيازهاي استان و منطقه از اولويت‌هاي دانشگاه است که موضوع اقليم، ريزگردها و خشکيدگي جنگل‌هاي بلوط از آن جمله به شمار مي‌آيد.

علاوه بر اين، برابر مصوبات هيئت امنا، ورود به حوزه نفت و پالايش و پتروشيمي از برنامه‌هايي است که بايد در ميان‌مدت و درازمدت به صورت جدي پيگيري شود.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها