رئیس جمهور بر ایجاد شبکه‌های علمی میان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد تاکید کرد

خانه خبرها
رئيس جمهور بر ايجاد شبکه‌هاي علمي ميان دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد تاکيد کرد

رئيس جمهوري اسلامي ايران در مراسم افتتاحيه نشست وزراي علوم، فناوري و نوآوري کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد بر ايجاد شبکه‌هاي علمي ميان دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي اين کشورها تاکيد کرد.

 «به گزارش روابط عمومي » ، دکتر حسن روحاني که رياست دوره اي کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد  را برعهده دارد اظهار داشت : ايجاد شبکه‌هاي علمي ميان دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي کشورهاي عضو جنبش به منظور تبادل اطلاعات و تجارب علمي ، فني و همکاري در اجراي پروژه‌هاي مشترک، ابزاري مناسب براي تقويت انسجام و همکاري ميان اعضا ارزيابي مي‌گردد. 

رييس جمهوري در اجلاس وزيران علوم، فناوري و نوآوري کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران با تاکيد بر اينکه همکاريهاي علمي و فناوري براي ارتقاي توسعه و رفاه کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد مي تواند در خدمت هدف غايي جنبش يعني برقراري صلح ، آرامش و برابري ميان دولت ها اعم از کوچک و بزرگ باشد، پيشنهاد کرد که مرکز همکاريهاي علمي، فناوري و نوآوري به ميزباني ايران شکل گيرد.

حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني روز دوشنبه گفت:اين مرکز ساختار مناسبي براي همکاري اعضاي غير متعهد با يکديگر و همزمان با سايرکشورهاي توسعه يافته و پيشرو در فناوري خواهد بود و تلاش خواهد کرد تا از طريق توسعه و بکار گيري فناوري، هم شکاف ميان جوامع برخوردار و کم تر برخوردار را کاهش دهد و هم محيط مناسبتري را براي زيست بشر فراهم آورد.

، رييس جمهوري، علوم را ميراث مشترک بشريت دانست و اظهارداشت:همچنان که براي پيشرفت علوم و فن آوري نمي توان مرزي قايل شد، گسترش و توسعه آن هم، جداي از مبدا جغرافيايي، مرزهاي سياسي را به رسميت نمي شناسد و براي فراگيري و بسط علم هيچ مرزي وجود ندارد.

دکتر روحاني با تاکيد بر اينکه دسترسي به علوم و فن آوري يک حق از حقوق اساسي بشر به شمار مي رود، گفت:منافع ناشي از توسعه علوم و فن آوري هم مرزي نمي شناسد.

رييس دوره اي جنبش عدم تعهد، با يادآوري سخنراني خود در سال ???? در مجمع عمومي سازمان ملل متحد و تصويب طرح جهان عاري از خشونت و افراط گرايي افزود: هرچند کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، به قدرت هاي بزرگ و بلوک بندي هاي سياسي متعهد نيستند ولي تعهدي تزلزل ناپذير به علوم، فناوري و توسعه کشورهاي خود دارند چرا که علم و فناوري از يک سو به توسعه کشورها مي انجامد و از سوي ديگر بستري پايدار و طولاني مدت براي حذف خشونت و افراط گري به همراه مي آورد.

دکتر روحاني اظهارداشت: گسترش فقر و بيکاري در کشورهاي در حال توسعه ذيل يک نظام سياسي و اقتصادي بين المللي ناکارآمد، زمينه هاي مساعد و بستر گسترش افراط گرايي و حرکت بسوي توسعه پايدار در سطح جهان و ايجاد جوامع دانش محور، کاهش تمايل به سلطه گري، افراط گري و خشونت را در پي خواهد داشت؛ لذا علم و فناوري با همه ابعاد جانبي مثبت آن، زمينه صلح و امنيت خواهد بود.

رييس جمهوري با تاکيد بر اينکه يکي از ده اصل تاسيس جنبش عدم تعهد ارتقاي منافع و همکاري هاي متقابل است، گفت: تحولات بنيادين در چند دهه گذشته، تجديدنظر در نقش و آينده جنبش را براي همخوان ساختن آن با نيازهاي دنياي جديد، الزام آور ساخته و يقينا همکاري هاي علمي و فن آوري براي ارتقاي توسعه و رفاه کشورهاي عضو مي تواند در خدمت هدف غايي جنبش، يعني برقراري صلح و آرامش و برابري ميان دولت ها اعم از کوچک و بزرگ باشد.

دکتر روحاني با اشاره به اينکه دولت هاي عضو جنبش عدم تعهد مي توانند به دور از آرمان هاي غير واقع گرايانه، زمينه هاي مشترک همکاري هاي علمي و فن آوري را جستجو و استخراج نمايند ، گفت:ظرفيت هاي علمي قابل توجهي درون کشورهاي عضو وجود دارد که مي تواند با ديگر اعضا به اشتراک گذاشته شود. البته تبديل اين ظرفيت ها به ثروت به نحوي که در زندگي روزمره شهروندان قابل لمس باشد، نيازمند برقراري ارتباط ميان علوم، اقتصاد و صنايع به گونه اي است که افزايش اشتغال و رفاه مردم را در پي داشته باشد.

رييس جمهوري افزود: متاسفانه بسياري از کشورهاي عضو باوجود در اختيار داشتن بنيه علمي قابل قبول، فاقد حلقه ارتباطي ميان صنعت و علوم هستند و بدين ترتيب هزينه هاي صرف شده براي آموزش و تربيت نيروي انساني ، به نحو مطلوب تبديل به ثروت نمي شود.

دکتر روحاني با تاکيد بر اينکه "کشورهاي صنعتي نيز با استفاده از اين خلاء ، زمينه هاي جذب نيروهاي علمي و تربيت شده کشورهاي در حال توسعه را فراهم مي آورند" ، تصريح کرد: تا هنگامي که ما سياستگذاران کشورهاي در حال توسعه قادر به اصلاح وضعيت و برقراري حلقه مفقوده ميان علوم و صنايع نشويم ، فرار مغزها همچنان ادامه خواهد يافت.

رييس جمهوري يکي از نشانه هاي سلطه گري مدرن در دنياي امروز را تحميل تبعيض علمي بر کشورهاي جهان دانست و اظهارداشت: دسترسي به علوم از حقوق اوليه افراد و کشورها بوده و دولت و يا شهروندان هيچ کشوري را نبايد به بهانه هاي واهي از دسترسي به دانش محروم ساخت.

دکتر روحاني تصريح کرد: تبعيض علمي به ابزاري براي تحميل توسعه نيافتگي و استمرار چرخه فقر و بيکاري در کشورهاي در حال توسعه تبديل شده ،و در اين راستا ضرورت دارد کشورهاي مستقل به طور يکپارچه در مقابل چنين رويکردي که به دوران ما تعلق ندارد، ايستادگي کنند.

رييس جمهوري به تحريمهاي ظالمانه عليه ملت ايران اشاره کرد و گفت: مردم کشور من طي ?? سال اخير تنها به دليل پيگيري حق خود براي دستيابي به دانش و فن آوري نوين انرژي هسته اي تحت شديدترين فشارها قرار گرفته است.

دکتر روحاني با اشاره به اينکه مجريان تحريم ها و کساني که مديريت امنيتي کردن بحث هسته اي ايران را برعهده دارند به خوبي از نيات و اهداف مردم و دولت ايران آگاه بوده ، و امروز کسي در جهان نمي تواند ادعا کند که برنامه هسته اي ايران ماهيت غيرصلح آميز داشته است" ، اين پرسش را مطرح کرد که چرا فشارهاي غيرمنطقي همچنان ادامه دارد؟

رييس جمهوري گفت: پاسخ را بايد در تلاش کلوپ دارندگان علوم و فن آوري ، براي ممانعت از دسترسي و ورود ديگران جستجو کرد. اين رفتار سلطه جويانه مصداق بارز تحميل تبعيض علمي است که مي تواند هر يک از کشورهاي در حال توسعه را درگير خود نمايد.

دکتر روحاني در ادامه به دستاوردهاي علمي ايران به رغم اين تحريمهاي ظالمانه اشاره کرد و افزود: با اين وجود و همانطور که مي دانيد جمهوري اسلامي ايران با تشخيص اهميت علم و فناوري در توسعه همه جانبه ، بسترهاي رشد پايدار را بر اين مبنا فراهم آورده ، و امروز با داشتن ? ميليون و ??? هزار دانشجو که ? ميليون و ??? هزار نفر از آنان را دانشجو زن تشکيل مي دهد ، از نظر نيروي انساني توانا و در رديف کشورهاي پيشرفته جهان قرار دارد.

رييس جمهوري گفت: مقام شانزدهم علمي دنيا براساس مقالات علمي منتشر شده و انجام ده ها ابرپروژه همچون ساخت ماهواره و ماهواره بر ، ساخت ابررايانه ، نانوتکنولوژي ، دستيابي به توليد داروهاي انحصاري ، در کنار پيشرفت هاي تکنولوژيک هسته اي تنها بخشي از اين دستاوردها به شمار مي رود.

دکتر روحاني با تاکيد بر اينکه يکي از پايه هاي موفقيت جمهوري ايران در توسعه علم و فناوري در طول چند دهه گذشته ، نگاه عالمانه به حضور زنان در دانشگاه ها ومراکز تحقيقاتي مي‌باشد، افزود: ما شاهد پيشتازي زنان در ورود به دانشگاه‌ها هستيم.

رييس جمهوري اظهارداشت: کارايي شگرف زنان در نانوفناوري، بيوفناوري، ‌علوم شناختي و حتي فناوري اطلاعات در کشور ما نشان مي‌دهد که کشورهاي عضو نمي‌توانند فرصت گرانبهاي حضور زنان در عرصه‌هاي علمي و فناوري را به دست فراموشي بسپارند و از اين رو يافتن راهکارهاي افزايش سطح مشارکت زنان در روند رو به توسعه کشورها مي‌تواند يکي از اهداف اين کنفرانس باشد.

رييس دوره جنبش غير متعهدها ، نقش فناوري اطلاعاتي و ارتباطي از جمله اينترنت را در توسعه و فنون انکارناپذير دانست و گفت: کشورها به طور برابر حق دارند از اين فناوري‌ها براي پيشرفت و توسعه جوامع خويش استفاده نمايند.

دکتر روحاني با تاکيد بر اينکه مديريت فعلي اينترنت و ماهيت انحصاري آن نيز بسياري از کشورهاي در حال توسعه را از استفاده شايسته از اين ابزار مهم محروم ساخته است، افزود:علاوه بر اين سوء استفاده از اين فناوري‌ها از سوي کساني که مديريت آن را بر عهده دارند مي‌تواند تهديدي عليه توسعه ديگر کشورها محسوب گردد.

رييس جمهوري تصريح کرد:لازم است همکاري و همياري کشورهاي عضو جنبش براي ارتقاء نقش خود در مديريت اينترنت و منافع آن تقويت شود.

دکتر روحاني در ادامه با اشاره به اينکه بسياري از کشورهاي ما در معرض بلاياي طبيعي قرار دارند و بويژه کشورهاي فقيرتر از اين حيث بسيار آسيب‌پذيرتر هستند، گفت: براي کنترل و کاهش آسيب‌هاي ناشي از اين حوادث همکاري کشورهاي جنبش در حوزه علوم و تکنولوژي‌هاي پيچيده از جمله فضايي به منظور فراهم آوردن اطلاعات سنجش از راه دور براي مديريت مناسب بلاياي طبيعي کشورهاي عضو از اهميت بالايي برخوردار است.

دکتر روحاني همچنين سال ???? ميلادي را براي همه کشورهاي عضو جنبش سالي مهم دانست و گفت:در حالي که مذاکرات جهاني براي تدوين دستور کار بين‌المللي توسعه در دهه‌هاي آينده در جريان است نشست بين‌المللي تأمين منابع مالي توسعه برگزار مي‌گردد و همزمان مذاکرات مربوطه به سند جديد تغييرات اقليم ادامه دارد و از اين‌رو برگزاري اولين نشست وزراي علوم و فن آوري جنبش عدم تعهد فرصتي مغتنم براي هم‌انديشي کشورهاي عضو به منظور هم‌افزايي ايده‌ها و هماهنگي بيشتر مواضع کشورهاي در حال توسعه را فراهم مي‌آورد تا انتظارات اين کشورها از نشست‌هاي مذکور در حوزه‌هاي علوم، فناوري و نوآوري در کنار ساير اقدامات اساسي مورد نظر، تبيين گردد. 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها