وزیر علوم بر تقویت دیپلماسی علم و فناوری میان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد تاکید کرد

خانه خبرها
وزير علوم بر تقويت ديپلماسي علم و فناوري ميان کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد تاکيد کرد

وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت : کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد  در چارچوب تحقق ديپلماسي علم و فناوري به شکلي جدي و واقعي تلاش کنند و سازوکارهاي موثرتري نيز براي گسترش همکاري‌هاي علمي، فناوري و نوآوري بين کشورهاي عضو طراحي کرده و به مرحله اجرا در آورند. 

« به گزارش روابط عمومي »، دکتر محمد فرهادي در مراسم افتتاحيه نشست وزراي علوم ، فناوري و نو آوري کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در سالن اجلاس سران اظهار داشت : سازمان‌هاي بين‌المللي در چند دهه گذشته شاهد شکل‌گيري نهادهاي علمي و فناوري در کنار ساختارهاي سياسي بوده‌اند. اين روند در سازمان ملل متحد، سازمان همکاري اسلامي، اتحاديه اروپا، اتحاديه آفريقا و اتحاديه حاشيه اقيانوس با تاسيس نهادهاي علوم و فناوري مانند يونسکو، آيسسکو، شوراي علوم و فناوري آفريقا و مرکز منطقه‌اي علوم و انتقال فناوري حاشيه اقيانوس هند دنبال شده است. 

وي با  اعلام  اينکه جنبش عدم تعهد در دوره رياست ايران در حال پشت سر گذاشتن تحولي چشمگير است، افزود: با مروري بر اسناد و بيانيه‌هاي جنبش عدم تعهد شاهد اين هستيم که مساله علم و فناوري از اجلاس سال 73 19سران در الجزاير به شکل‌هاي مختلف دغدغه رهبران کشورهاي در حال توسعه بوده و اين دغدغه تاکنون نيز همچنان ادامه پيدا کرده است.

وزير علوم افزود: بيانيه نشست سران در کوبا و مصر در سال‌هاي 2006 و 2009 کشورهاي عضو را تشويق به تعامل در زمينه علوم و فناوري مي‌کند و اين تشويق در بيانيه شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در سال 2012 تهران تکرار شده است. 

دکتر فرهادي افزود: امروز با حضور وزراي علوم کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در اين اجلاس اين درخواست و دغدغه ديرينه رهبران جهان در حال توسعه محقق شده و با ترتيب دادن اولين نشست در بالاترين سطح تصميم‌گيران علم و فناوري جنبش عدم تعهد، بناي برنامه‌ريزي و پيگيري نظام‌مند علم و فناوري در جنبش عدم تعهد به عنوان يکي از حياتي‌ترين نيازهاي بشري ايجاد شده است البته ادامه راهي که امروز در تهران شروع شده، نيازمند اراده جمعي کشورهاي عضو و بيش از همه وزراي علوم که تصميم‌گيران علم و فناوري هستند، است. 

وي در ادامه صحبت‌هايش با اشاره به شعار اين اجلاس بيان کرد: شعار «علم، فناوري و نوآوري براي توسعه پايدار» براي اين اجلاس انتخاب شده است، توسعه پايدار مفهومي فراگير است که ابعاد مختلفي از زندگي اجتماعي ما را در برمي‌گيرد. برخي از کليدي‌ترين ابعاد توسعه پايدار در سند اجلاس مورد توجه قرار گرفته است ،  چگونگي به کارگيري علم، فناوري و نوآوري براي رشد پايدار اقتصادي، زدودن تبعيض در علم، فناوري و آموزش و همچنين بررسي مسير و مکانيسم‌هاي ارتقاي همکاري‌هاي علمي، فناوري جنوب – جنوب را شامل  مي‌شود. 

 

دکتر فرهادي ادامه داد: در کنار چالش‌هاي سياسي بزرگي مانند رشد افراطي‌گري، تروريسم و دين‌هراسي، بحران اقتصادي يکي از چالش‌هاي امروز جامعه بشري و شايد عميق‌ترين چالش جهان است. بعد از چندين دهه نظريه‌پردازي مکاتب اقتصادي و اقتصاد سياسي، امروز اين ديدگاه رو به گسترش است که رشد پايداراقتصادي جوامع توسعه يافته و در حال توسعه از مسير علم، فناوري و نوآوري عبور مي‌کند. 

وي با تاکيد بر اينکه موتور رشد پايدار اقتصادي جهان در حال توسعه از شاهراه آموزشي، نوآوري و خلاقيت عبور مي‌کند و نه از بانک‌ها و مراکز توليدي، افزود: امروز نه بنگاه‌هاي اقتصادي به تنهايي کليد ترقي اقتصادي هستند و نه دانشگاه‌هايي که  نيروي انساني اين بنگاه‌هاي اقتصادي را تامين مي‌کنند. رمز رشد و ترقي اقتصاد،  پيوند تنگاتنگ بين اقتصاد و نهادهاي آموزش عالي نوآور و خلاق است. پيوندي که در مفهوم اقتصاد و توسعه دانش‌بنيان انعکاس پيدا کرده است. 

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با تاکيد بر برنامه ريزي و طراحي نظام هاي ملي نوآوري گفت : تجربه اقتصادهاي موفق‌تر به ما مي‌گويد که رشد اقتصادي تنها هنگامي به روندي پايدار و منطقي منتهي مي‌شود که از درون يک نظام ملي نوآوري منسجم عبور نمايد. در چنين نظامي دانشگاه نقش آموزشي و پژوهشي خود را حفظ مي‌کند ولي ويژگي‌ کارآفريني و نوآوري نيز به آن افزوده مي‌شود. پارک‌هاي علمي و فناوري و مراکز رشد متولد شده و توسعه پيدا مي‌کند. کارگزاران خصوصي به شکلي واقعي به بازي گرفته مي‌شوند و البته همه اينها در بطن  و متن جامعه‌اي عمل مي‌کنند که علم و فناوري در آن عمومي‌سازي و فراگير شده باشد. به عبارت ديگر آگاهي عمومي و مردمي کردن علم، فناوري و نوآوري از ضروريات رشد اقتصادي و توسعه پايدار است. 

دکتر فرهادي در ادامه با تاکيد بر اينکه همه برنامه‌هاي توسعه‌اي در کشورهاي در حال توسعه و کمتر توسعه يافته بايد بر پذيرش اصل توجه عام به تمامي قوميت‌ها، مذاهب و جنسيت پايه‌ريزي شود، افزود: هرگونه مديريت فراملي و غيربومي بر برنامه‌هاي توسعه‌اي کشورهاي در حال توسعه و کمتر توسعه يافته به خاطر بي‌توجهي به فرهنگ و خواسته‌هاي علمي و ظرفيت‌هاي موجود در کشورها محکوم به شکست است. 

 وزير علوم يکي از معضلات کنوني جهان را برخورد تبعيض‌آميز با کشورهاي در حال توسعه در حوزه‌هاي آموزش، علم و فناوري دانست و تاکيد کرد: باعث تاسف است که اعلام کنم جمهوري اسلامي ايران يکي از بزرگترين قربانيان نگاه تبعيض‌آميز جهان توسعه يافته به علم و فناوري و نوآوري است. فراتر از اين کشورهاي پيشرفته در زمينه انتقال فناوري و به خصوص فناوري‌هاي حساس و پيشرفته نه تنها برخوردي تبعيض‌آميز، بلکه نگاهي سياسي و تنگ‌نظري دارند.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري افزود: کشورهاي پيشرفته‌تر بايد اين واقعيت انکارناپذير را قبول کنند که علم و فناوري در مرزهاي ملي محصور نشده و دانشمندان و محققان برجسته کشورهاي در حال توسعه، حصارهاي ساختگي براي علم و فناوري را کنار خواهند زد. ايران نمونه انکارناپذير از تلاش براي بومي‌سازي علم، فناوري و شکستن اين حصارها است. فناوري‌هاي نانو، بيو، پزشکي، مهندسي پزشکي، ژنتيک، هوافضا و هسته‌اي ايران به رغم همه محدوديت‌ها، تحريم‌هاي ظالمانه و حتي ترورهاي دانشمندان هسته‌اي، پويا و بالنده در سطحي جهاني به مسير توسعه خود ادامه مي‌دهد.

دکتر فرهادي در ادامه تاکيد کرد: همکاري‌هاي جنوب – جنوب در جهاني که کشورهاي توسعه يافته به هر بهانه و دليلي از مسووليت‌هايشان در قبال کشورهاي در حال توسعه و کمتر توسعه يافته شانه خالي مي‌کنند تنها راه قابل اتکاي کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد براي ارتقاي سطح علمي و فناوري است.

وي به چالش‌هاي مشترک کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد اشاره کرد و گفت: ما کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در زمينه‌هاي زيست‌محيطي و گرمايش‌جهاني چالش‌هايي مشترک و در نتيجه مواضعي نزديک به يکديگر داريم. همچنين در زمينه انرژي و به خصوص انرژي‌هاي تجديدپذير، فرار مغزها، سالخوردگي جمعيت، گسترش موادمخدر، شيوع مجدد بيماري‌هاي ريشه‌کن شده، بروز بيماري‌هاي جديد مانند ايدز، ابولا، سل و آنفلوآنزا، دسترسي و دستيابي به فناوري‌هاي حساس، شکاف ديجيتال، حاکميت بر اينترنت و... نيز از معضلات و چالش‌هاي کشورهاي در حال توسعه بوده که کم و بيش شبيه به يکديگر است.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با تاکيد بر اينکه گام اول رويارويي با اين چالش‌ها شناسايي آنها و تلاش براي دستيابي به موضع مشترک بر سر آنها است، افزود: من فکر مي‌کنم بيانيه اجلاس تهران که امروز نهايي مي‌شود، تا ميزان قابل قبولي در برداشتن اين گام اول موفق عمل کرده است. اساسا جمهوري اسلامي ايران نيز با همين جهت‌گيري و هدف اجلاس وزراي علوم، فناوري و نوآوري جنبش عدم تعهد را پايه‌گذاري کرده است.

دکتر فرهادي با بيان اينکه برگزاري مستمر اجلاس وزراي علوم، فناوري و نوآوري، سازوکاري قابل قبول براي توسعه همکاري‌هاي جنوب – جنوب است، اظهار کرد: از کشورهاي عضو درخواست مي‌کنم در چارچوب تحقق ديپلماسي علم و فناوري به شکلي جدي و واقعي تلاش کنند و سازوکارهاي موثرتري نيز براي گسترش همکاري‌هاي علمي، فناوري و نوآوري بين کشورهاي عضو طراحي کرده و به مرحله اجرا در آورند. 

وي با تاکيد بر اينکه همکاري‌هاي علمي – فناوري به همراه همگرايي سياسي، جنبش عدم تعهد را به بازيگري قدرتمندتر تبديل و مسير حرکت تحولات نظام بين‌الملل را مردم‌سالارانه خواهد کرد، گفت: همزمان بايد موانع همکاري‌ها از طريق تسهيل ارتباطات مستقيم دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشي و فناوري و تبادل دانشجويان و اعضاي هيات علمي برطرف شود. براي توسعه همکاري‌ها در چارچوب جنبش عدم تعهد پنجره‌اي بگشاييم تا کشورها براي همکاري با يکديگر تشويق شوند.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري در پايان اظهار کرد: اينجانب به عنوان وزير علوم و تحقيقات و فناوري جمهوري اسلامي ايران دست دوستي به سوي همه شما دراز مي‌کنم و از همين تريبون آمادگي ايران براي انتقال تجربيات علمي و دستاوردهاي فناوري به کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد را اعلام مي‌کنم. 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها