وزیر علوم اولویت های این وزارت را برای برنامه ششم توسعه کشور اعلام کرد

خانه خبرها
وزير علوم اولويت هاي اين وزارت را براي برنامه ششم توسعه کشور اعلام کرد

وزير علوم ، تحقيقات و فناوري ، قرار گرفتن دانشگاههاي ايران در سطح بين المللي ، کار آفرين شدن دانشگاهها و رشد فناوري و تاسيس شرکت هاي دانش بنيان را اولويت هاي وزارت علوم در برنامه ششم  توسعه اقتصادي ، سياسي و اجتماعي کشور ذکر کرد که براي رسيدن به اين اهداف بايد سرمايه گذاري جدي براي تامين منابع مالي ، تاسيس و تجهيز آزمايشگاههاي دانشگاهي صورت بگيرد. 

به گزارش روابط عمومي، دکتر محمد فرهادي در برنامه متن و حاشيه شبکه سوم سيما گفت : کارهاي زيادي پيش رو داريم و عليرغم توسعه کمّي متناسب در آموزش عالي ، اکنون بحث ارتقاي کيفيت و ساماندهي آموزش عالي در دانشگاهها  مطرح است و ارتقاي سطح دانشگاهها را در سطح بين المللي دنبال کرده  و به سوي دانشگاههاي ماموريت گرا، کار آفرين و نسل سوم حرکت مي کنيم .

دکتر فرهادي افزود : در کنار بازبيني رشته هاي تحصيلي ، پژوهش هاي بنيادي ، توسعه اي و کاربردي را دنبال مي کنيم تا علاوه بر برآوردن نيازهاي جامعه به سمت توليد محصول از علم و دانش اقدام کنيم که اين مهم در قالب تاسيس و توسعه مراکز رشد واحدهاي فناور و پارک هاي علم و فناوري و شرکت هاي دانش بنيان  محقق مي شود.

وي اظهار داشت : برنامه هاي کلان آموزش عالي کشور شامل سياست هاي علم و فناوري ابلاغي مقام معظم رهبري و نقشه جامع علمي کشور است که بر اساس آن تا سال 1404 بايد در منطقه اول باشيم و نيز برنامه هاي رئيس جمهور محترم در عرصه آموزش عالي ، علم و فناوري در پيش روي ماست که بر اين مبنا نيز  برنامه اينجانب تدوين و تقديم مجلس شوراي اسلامي شد.

دکتر فرهادي ساماندهي آموزش عالي ، ارائه طرح نهايي آمايش آموزش عالي به شوراي عالي انقلاب فرهنگي تا پايان تابستان سال جاري ، توجه به  تحقيقات و فناوري  و آموزش هاي مهارتي را از ديگر  برنامه ها و اقدامات آتي وزارت علوم ذکر کرد.

 وزير علوم در خصوص توليد علم ايران در فاصله سال هاي 2010 تا 2015  گفت :  بر اساس نمايه ISI رتبه توليد علم ايران  از 22در سال 2010 به 21 و  تا اين ماه از سال 2015 نيز به 18 جهان ارتقا پيدا کرديم .همچنين بر اساس اين نمايه ، در ميان کشورهاي منطقه  ، در ميان جهان اسلام  و کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد  از سال 2010 تا کنون همچنان جايگاه دوم را داريم و در ميان کشورهاي عضو اوپک همچنان اول هستيم .

وي افزود : سهم ايران از توليد علم جهاني از 8/0 در سال 2010 به  44/1 در سال 2014 و 63/1 در سال 2015 افزايش يافته است.

 

دکتر فرهادي گفت :براساس نمايه Scopus ، از نظر توليد علم  ايران در سال 2010 رتبه 24جهان را در اختيار  داشت که در 8 ماه گذشته از سال 2015 توانسته رتبه 22 را بدست آورد .

وزير علوم افزود : بر اساس اين نمايه ، در ميان کشورهاي منطقه و کشورهاي جهان اسلام  در جايگاه اول و در بين  کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد  از سال 2010 تا کنون در جايگاه دوم و در ميان کشورهاي عضو اوپک در جايگاه  اول هستيم.

وي تاکيد کرد: موضوع مهم تعداد دانشگاهاي ما در ميان دانشگاههاي تاثير گذار و برتر دنياست که براساس رتبه بندي لايدن ،در سال 2012 هيچ يک از دانشگاههاي ما در اين فهرست قرار نداشتند  ولي در سال 2013، 5 دانشگاه ، 2015 تعداد 12 و در سال 2015 تعداد 13 دانشگاه ايران در ميان فهرست دانشگاههاي برتر دنيا قرار گرفت که رشد مطلوب علمي دانشگاههاي کشور را نشان مي دهد.

وزير علوم اظهار داشت : با رشد اعتبارات دانشگاهها در 2 سال گذشته شاهد رشد علمي در کشور بوديم که قطعا با افزايش اعتبارات به سطح مورد انتظار که 3درصد درآمد ناخالص داخلي هست شاهد رشد علمي مطلوبتري خواهيم بود.

وي گفت : رشد علمي کشور  از سال  2000 تا سال 2010  رشد تندي داشته است ولي پس از آن اين سرعت ملايم تر مي شود ولي متوقف نمي شود ولي از نظر کيفت مقالات رشد بيشتري داشتيم  که در صورت افزايش اعتبارات و تجهيز آزمايشگاهها قطعا شتاب بيشتري خواهيم داشت. 

دکتر فرهادي تاکيد کرد :جهت گيري وزارت علوم در راستاي افزايش رشد علمي است و در همين مسير در سال جاري 50آزمايشگاه مرجع دانشگاهي تجهيز مي شود.

وي در خصوص  وضعيت فناوري در آموزش عالي کشور گفت : در سال 1392 تعداد 146 مرکز رشد واحدهاي فناور در کشور مشغول فعاليت بود که در سال 1394 تعداد آنها به 156 مرکز افزايش مي يابد و تعداد  شرکت هاي دانش بنيان مستقر در پارک هاي علم و فناوري نيز در اين مدت از 61 به 586 شرکت  و در خارج از پارک هاي علم و فناوري از 159 به 930 شرکت افزايش يافته است.

وزير علوم با اشاره به اينکه در سال 92 هيچ دفتر انتقال فناوري در دانشگاههاي کشور فعاليت نداشت گفت: در سال 1394 تعداد 4 دفتر از اين نوع تاسيس شد و همچنين تاکنون 22000نفر در پارک هاي علم و فناوري و مراکز رشد اشتغال دارند.

وي  با اشاره به اسناد بالادستي  و عزم دولت در حوزه علم ، پژوهش و فناوري گفت : چنانچه در برنامه ششم توسعه  علم و فناوري  اولويتداده شود  قطعا به هدف گذاري رسيدن به مرجعيت علمي، در زمان تعيين شده  آن خواهيم رسيد .

 

وي با اشاره به اينکه در 21 کشور دنيا سهم آـموزش عالي از درآمد ناخالص کشور سه درصد است گفت : بايد تلاش کنيم در سال اول برنامه ششم توسعه سهم آموزش عالي از درآمد ناخالص کشور  به 1 الي 5/1 درصد افزايش يابد.

وزير علوم در خصوص کاربردي شدن پژوهش ها و  تحقيقات گفت : در شهرک علمي تحقيقاتي اصفهان که 400شرکت دانش بنيان مستقر است و تاکنون 100ميليارد تومان براي تکميل آن هزينه شده است وگردش مالي اين شرکت ها فقط در سال گذشته 700ميليارد تومان بوده است و در سطح کشور نيز 23ميليون دلار صادرات محصولات شرکت هاي دانش بنيان صورت گرفته است.

 دکتر فرهادي  افزود: بسياري از مشکلات جامعه بعد از ماموريت گرا شدن دانشگاه ها به عنوان مسئله  پژوهشي به دانشگاه‌ها ارايه شده و در اين مراکز  تحقيق و بررسي در حال انجام  است  که  به عنوان مثال مي توان گفت دانشگاه ها در زمينه هايي همچون خشکسالي، انرژي هاي تجديد پذير و ريزگردها داراي برنامه هاي پژوهشي هستند.

وزيرعلوم  در خصوص ارتباط دانشگاهها و حوزه کاربرد  به همکاري اين دانشگاها و دستگاههاي اجرايي اشاره کرد و افزود :براي مثال ميان دانشگاهها و وزارت نفت صرفا براي ازدياد برداشت از مخازن نفتي   به ميزان 1000ميليارد تومان قرار داد همکاري منعقد شده است.

وي تاکيد کرد: در همه استان ها نيز شوراي پژوهش استاني با دبيري يکي از دانشگاهيان شکل گرفته است و اتاق هاي فکر استاني نيز با حضور نخبگان علمي  دانشگاهي تاسيس شده است.

 دکتر فرهادي  در زمينه ساماندهي رشته هاي تحصيلي گفت : تا پايان تابستان سال جاري 600برنامه درسي مورد بازبيني قرار مي گيرد ،وبازنگري برخي از دروس نيز به دانشگاه هاي تيپ يک ارايه شده است وي گفت : دانشگاه هاي فني و حرفه اي و علمي کاربردي هم در حال بازنگري برنامه هاي خود براي کارآمدي بيشتر هستند .

وي به وضعيت آموزشي دانشجويان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود  چهار ميليون و 600 هزار دانشجو در کشور داريم که 32 درصد دانشجويان متعلق به دانشگاه آزاد  اسلامي و 68 درصد مربوط به دانشگاههاي وزارت علوم، پيام نور، علمي کاربردي و غير دولتي هستند.

وي ادامه داد: در اين دوره بسياري از رشته هاي دانشگاه آزاد اسلامي به ويژه در مقاطع تحصيلات تکميلي بررسي شد، آنهايي که شاخص ها و امکانات را داشتند در شوراي گسترش تاييد شده و آنهايي که مشکل داشتند برگردانده شدند تا تکميل شوند که عمده مشکل آنها کمبود هيات علمي و تجهيزات بوده است.

وي گفت: ما   بر همه دانشگاهها و مراکز آموزش عالي  از جمله  بر موسسات  آموزش عالي غير دولتي را هم نظارت مي کنيم و تاکنون  توسعه 12 موسسه  آموزش عالي غير دولتي متوقف شده  و به آنها دانشجو اختصاص داده نشده است  همچنانکه به تعدادي از دانشگاههاي معمولي و روزانه نيز رشته داده نشده است.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها