نشست بررسی فرصت های صلح و توسعه در ایران پساتحریم در دانشگاه ایلام برگزار شد

خانه خبرها

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، نشست بررسي فرصت هاي صلح و توسعه در ايران پساتحريم که با حضور علي زيني وند، دبير کميته سياست داخلي مجمع تشخيص مصلحت نظام، دکتر محمدرضاشيرخاني، معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه ايلام اعضاء هيأت علمي واستقبال پر شور دانشجويان دانشگاه ايلام در سالن آيت الله حيدري دانشگاه ايلام برگزار شد.

دبير مجمع دانشجويان پيرو خط امام دانشگاه ايلام: دانشجويان اصلاح‌طلب دانشگاه ايلام انقلابي و قانونمند هستند

مهدي فيلي، دبير مجمع دانشجويان پيرو خط امام دانشگاه ايلام در نشست بررسي فرصت هاي صلح و توسعه در ايران پساتحريم گفت: فعاليت در تشکل هاي دانشجويي به ويژه تشکل هاي سياسي بهترين فرصت براي کسب تجارب سياسي- فرهنگي است، وي يکي از وظايف تشکل هاي اسلامي را ديدن و شنيدن تفکرات مخالف و ابراز عقيده در اين راستا دانست و افزود: دانشجويان دانشگاه ايلام به مدت مديدي از انتخاب براساس معيارهاي سياسي و سلايق اجتماعي محروم بودند؛ اما اين زمينه با وجود رويکرد و نگاه متفاوت دولت تدبير و اميد به فعاليت هاي دانشجويي، محقق شد.
دبير مجمع دانشجويان پيروان خط امام دانشگاه ايلام فعاليت دانشجويان را توام با آزمون و خطا عنوان کرد و گفت: نبايد فضا را براي اين قشر سنگين کرد به گونه اي که از فعاليت هاي سياسي و فرهنگي دور يا منصرف شوند و تاکيد کرد، مجمع پيروان خط امام دانشگاه ايلام با گفتمان اصلاح طلبانه و مشي اعتدال پا به عرصه رقابت با منطق، قانونمندي و آرمان گرايي گذاشته است، رسالت اين تشکل، تحقق خواسته هاي دانشجويان با مساعدت و همکاري ايشان مي باشد.
فيلي تشکل مذکور را تريبوني براي دانشجويان خوش فکر و خلاق اعلام کرد و ادامه داد: اولين ويژگي مجمع پيروان خط امام در دانشگاه ايلام اين است دغدغه مند هستند و اين دغدغه را تا نيل به فعاليت هاي دانشجويي در عرصه هاي مختلف پرورش مي دهند.
دبير مجمع دانشجويان پيرو خط امام دانشگاه ايلام تصريح کرد: دانشجويان اصلاح طلب دانشگاه ايلام انقلابي و قانونمند هستند، رهبر معظم انقلاب فرمودند: «انقلابي ترين شما، قانونمندترين شما مي باشد»، ما مي خواهيم رقابت در قانونمندي را ياد بگيريم و آن را ترويج دهيم. آگاهي بخشيدن به جامعه و دانشجو را هدف اصلي اين تشکل دانست و خاطرنشان کرد: ما در اين دانشگاه با تاسي به قرآن که الگو شدن در جامعه را در گرو حفظ تعادل عنوان مي کند؛ از سطحي نگري هاي تقليدي و تفکرات افراطي دوري مي کنيم و دست مساعدت را به سوي کساني که تفکر ما را مي پذيرند دراز کرده ايم.

دبير کميته سياست داخلي مجمع تشخيص مصلحت نظام: در ديپلماسي اقتصادي دچار ضعف هستيم/ بزرگترين مانع در توسعه اقتصادي تورم قوانين در نظام اداري است

دکتر علي زيني وند، دبير کميته سياست داخلي مجمع تشخيص مصلحت نظام نشست بررسي فرصت هاي صلح و توسعه در ايران پساتحريم که توسط مجمع پيروان خط امام دانشگاه ايلام در آمفي تئاتر دانشگاه ايلام برگزار شد ضمن خرسندي از حضور در جمع دانشجويان آگاه دانشگاه ايلام خود را محصول اين مرکز آموزش عالي معرفي نمود و گفت:  توافق هسته اي ايران را در طول تاريخ ايران بي سابقه دانست و گفت: برجام نقطه عطفي در روابط بين الملل است، تمام توافق نامه هاي تاريخي يا پس از يک جنگ گسترده و يا پس از تغيير در يک کشور منعقد شده اند، توافق ايران با کشورهاي بزرگ براي جلوگيري از جنگ و تاثير در تحولات منطقه و جهان بوده است.

وي سه ضلع اصلي فراهم شدن اين زمينه را مردم، دولت و مقام معظم رهبري دانست و ادامه داد: اگر ديپلمات هاي ما توانستند با دست پر، چانه زني کنند مرهون ادبيات محکم و حمايتگرانه رهبر انقلاب هستند.
دبير کميته سياست داخلي مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: ايران هراسي سال هاي متمادي گوش فلک را پر کرده بود. سربازان ما در عرصه ديپلماسي، قدرت ايران را در عرصه مذاکره بالا بردند، اما به چه علت اين پنج قدرت بزرگ جهان با ايران به تعامل پرداختند؟
دکتر زيني وند يادآور شد: يکي از اهداف آمريکا در خاورميانه تزريق قدرت به ترکيه، رژيم غاصب اسرائيل، عربستان و مصر در راستاي تضعيف ايران است. ظهور چهار قدرت اقتصادي جهان موسوم به بريکس که شامل چين، برزيل، آفريقاي جنوبي و روسيه مي باشد باعث برآشفتگي ايالات متحده و متمرکز شدن توجه آن در آسياي پاسيفيک شده است، بنابراين کمرنگ شدن نقش آمريکا در آسياي غربي قابل اغماض مي باشد.
وي تصريح کرد: با اشاره به سخنان سياستمداران آمريکا، ايران يکي از بازيگران عقلاني در عرصه جهاني و منطقه اي مي باشد؛ زيرا علاوه بر اينکه در پي حفظ منافع ملي خويش است؛ هيچگاه به همسايگانش حمله نمي کند، مانند يک قدرت در برابر کشورهاي ذره اي ايستاده و بي محابا هر کاري را انجام نمي دهد و همين امر باعث مي شود جمهوري اسلامي در سال هاي آينده به جايگاه اصلي خويش نائل آيد. هانتيگتون نيز با بررسي پتانسيل هاي ايران، کشورمان را به عنوان قطب قدرت از نظر سياسي، اقتصادي و نظامي در سده اخير در منطقه خاورميانه معرفي کرده است.
دبير کميته سياست داخلي مجمع تشخيص مصلحت نظام ايران را موزانه گر در منطقه پرآشوب خاورميانه عنوان کرد و گفت: هم اينک سياست هاي منطقه حول محور استراتژي هايي که از سوي ايران مطرح شده اند، پيش مي روند. اين اغراق نيست، البته برخي افراد در محافل مختلف اذعان دارند که چرا ايران براي سوريه، لبنان، فلسطين هزينه مي کند؟ اگر حضور مستشاري جمهوري اسلامي در اين کشورها نبود 1+5هرگز با ايران کنار نمي آمدند، بنابراين حضور ما در اين مناطق کاملا توجيه پذير است.
دکتر زيني وند هدف گروه هاي تروريستي مانند القاعده و داعش را امحاي مقر حکومت هاي شيعه اعلام کرد و افزود: آن ها مي گويند سوريه و لبنان را ساقط کنيم و به سراغ ايران برويم، ما اگر در سوريه و لبنان مانع تروريست هاي تکفيري نشويم بايد در مرزهاي خودمان با آن ها به مبارزه بپردازيم، البته انکار نمي کنم که ديپلماسي اقتصادي مان در اين کشور ضعيف است و وزارت خارجه ما بايد به سرعت به فکر قبضه کردن بازارهاي بکر کشورهاي عربي و تزريق کالاي ايراني به اين ملل باشد.
وي ايران را لنگرگاه ثبات در منطقه دانست و يادآور شد: اين امنيت و نظام اسلامي در پي 100سال مبارزه به دست آمده است، بنابراين بايد هوشيار باشيم تا دستاوردهاي گذشته را به زير سوال نرود.
اين استاد دانشگاه با اشاره به بالا رفتن صادرات نفت تا هشت ماه آينده تصريح کرد: آزاد شدن29ميليون دلار از107ميليارد دلار اموال بلوکه شده ايران، بهبود بخش گردشگري، حضور غول هاي نفتي در کشورمان، حضور هيات هاي اروپايي و غيره، اوضاع اقتصادي ايران را بهبود خواهد بخشيد.
دکتر زيني وند علت پيشرفت کشورهاي توسعه يافته را قوي بودن بخش سياست اقتصادي دانست و ابراز داشت: ما در ديپلماسي اقتصادي دچار ضعف هستيم به گونه اي که سياست بر اقتصاد سبقت گرفته است. دولت بايد در هر کشور که نفوذ کرد، حضور تيم اقتصاد و انعقاد معاهده هاي اقتصادي را در دستور کار خويش قرار دهد، زيرا ما در وضعيت مناسبي از نظر اقتصادي قرار نداريم.
وي بزرگترين مانع در توسعه اقتصادي را تورم قوانين در نظام اداري اعلام  کرد و ادامه داد: بالغ بر 62000قانون، مصوبه و مقرره در کشور وجود دارد، اين در حالي است که قوانين ساير کشورها از 3000 قانون تجاوز نمي کند، برخي از قوانين ما ناکارآمد و غيرشفاف هستند، به گونه اي که راه را براي انواع رانت، اختلاس و فساد فراهم کرده اند؛ بنابراين بايد به فکر کاهش حجم آيين نامه هاي قانوني مجلس يا تشکيل مجلس دوم و يا تصويب طرح هاي کارشناسانه باشيم.

دبير کميته سياست داخلي مجمع تشخيص مصلحت نظام عدم تفکيک پست هاي اجرايي و فني از سمت هاي سياسي را ضعف ديگر دستگاه اداري دانست و گفت: معنا ندارد با روي کار آمدن يک دولت، تمام مسئولين کشور تغيير کنند، به گونه اي که اين سياسي کاري تا منازل مردم نيز سرايت کند، بنابراين انتخاب سياسي پرهيز شود.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها